חיפוש לוחם א-ב

רוברט אופנהיימר

פרטים אישיים הדפסה

רוברט אופנהיימר
נולד ב: 22/04/1904
שרות בצבא: ארצות הברית
יחידה: פרוייקט מנהטן
נפטר ב 18/02/1967

קורות חיים

פיזיקאי יהודי אמריקני, הנחשב כאבי פצצת האטום, היה במלחמת העולם מנהל המעבדה הלאומית בלוס אלאמוס ושימש מנהל פרוייקט "מנהטן", במסגרתו פותחו פצצות האטום, שהוטלו אח"כ על הירושימה ונגסקי ביפאן.
נולד ב- 22 אפר' 1904 בניו יורק למשפחה יהודית שהיגרה מגרמניה. אביו היה איש עסקים. למד פיזיקה באוניברסיטאות הרווארד, קמברידג' וגטינגן. משנת 29 שימש פרופסור לפיזיקה באוניברסיטת ברקליי בקליפורניה ובמכון הטכנולוגי. נחשב לפיזיקאי האמריקאי המוביל בתחום הפיזיקה התאורטית. לאחר החלטת הנשיא רוזבלט לפתח נשק גרעיני והקמת פרוייקט "מנהטן" כמסגרת למימוש מטרה זו, מונה אופנהיימר למנהלו המדעי ולמנהל מעבדות לוס אלאמוס, שהיה אחד המרכזים העיקריים והחשובים בפרוייקט.
ב-16 יולי בוצע הניסוי הגרעיני הראשון במדבר ניו מכסיקו, שהוכיח את ישימותו של הרעיון לפיתוח הנשק הגרעיני. לאופנהיימר היה חלק חשוב ביותר בהצלחת הפרוייקט, בעיקר באופן ניהולו את צוות המדענים שעבדו בו. לאחר הטלת הפצצות שינה את דעותיו לגבי השימוש בנשק זה והפך לאחד המתנגדים המובילים למדיניות ארה"ב בשימוש בנשק גרעיני ותוך כך התנגש לא אחת במדען יהודי אחר, אדוארד טלר, שתמך בהתלהבות בהמשך פיתוחו של נשק זה. כתוצאה מכך הסתסך עם השלטונות, שאף חשדו בו על רקע חברותו בארגון קומוניסטי בתקופת מלחמת האזרחים בספרד ועל רקע הסתבכות אחיו פרנק. בין 66-47 שימש מנהל המכון ללימודים מתקדמים באוניברסיטת פרינסטון. בשנת 63 טוהר שמו והוענק לו עיטור הועדה לאנרגיה אטומית על הישיגיו המדעיים. נפטר ב-18 פב' 67.