חיפוש לוחם א-ב

עשהאל בן דוד

פרטים אישיים הדפסה

עשהאל בן דוד (דודזון)
בן מנחם מנדל וחיה
נולד ב: ראשון לציון,ישראל
שרות בצבא: בריטניה
חיל רגלים
יחידה: הבריגדה היהודית

פציעות: עיניים

שנות פעילות


דרגה: סא"ל

קורות חיים

נולד בראשון לציון בשנת תרס"ח 1908. למד בבית הספר העממי ("חביב") במושבה ובמקוה ישראל. בוגר הסמינר למורים "דוד ילין" בירושלים. למד בוטניקה באוניברסיטה של לייפציג בגרמניה ואגרונומיה בטולוז שבצרפת.
חבר פעיל ב"הגנה". ספורטאי רב-גוני וחבר בקבוצת הכדורגל של המכבי בראשון לציון. אהבתו לספורט ולידיעת הארץ - שתי תכונות שליווהו לאורך חייו. כבר בתקופת לימודיו בסמינר, הצטרף לאגודת "המשוטטים" והאיץ בחבריו לצאת לטיול - אז נדיר - למצדה. עם תום לימודיו בסמינר, היה למורה בכפר הילדים "שפיה" ולחבר פעיל בוועד מורי השומרון.
אחרי עליית הנאצים לשלטון, נשלח על ידי הסוכנות היהודית להכשיר נוער בגרמניה לקראת עלייה. בשובו לארץ, הוא עובד כמורה בשפיה ובקריית ענבים.
בספטמבר 1938, יוצא יחד עם אשתו ובנם הבכור לטולוז שבצרפת, שם לומד בפקולטה לחקלאות ומקבל תואר "אגרונום".
בשנת התש"א, 1941, התגייס לצבא הבריטי ושירת בבריגדה היהודית. נפצע בקרב בעיניו, ומשהחלים, התמנה לקצין הסעד של הבריגדה.
בצה"ל, כקצין בדרגת סגן אלוף, ובהוראתו של דוד בן גוריון, ראש הממשלה, הקים את יחידת הסעד ובהמשך, את השק"ם.אחרי השחרור התמנה לסמנכ"ל משרד החקלאות ובמשך שלוש-עשרה שנים, בתפקידו זה, טיפח את החינוך החקלאי בארץ, יזם את תערוכת העשור שהתקיימה בבית דגן והיה שותף להקמת היחידה לחינוך התיישבותי שכללה את כל בתי הספר החקלאיים בארץ.
בשנת 1963, יצא לאמריקה בשליחות ההסתדרות הציונית יזם בניו יורק את מצעד ההוקרה למדינת ישראל, מצעד שהפך למסורת. כשחזר, התמנה למנהל רשות הספורט ולמרות המיתון הכבד ששרר בארץ הצליח לשכנע את שר האוצר, פנחס ספיר, להילחם באבטלה באמצעות בניית מתקני ספורט וברכות ברחבי הארץ. טיפח את מכון וינגייט, יזם את הקמת היכל הספורט ביד אליהו שבתל אביב וכיהן כיו"ר איגוד הכדורסל.
אחרי מלחמת ששת הימים (1967), התבקש לשמש קצין מטה לחקלאות ביהודה ובשומרון וסייע לחקלאים פלשתינאים לטפח גידולי שדה.
עם פרישתו לגמלאות, הצטרף ל"חברה להגנת הטבע" כמנהל מחלקת הבנייה והביא לבניית בתי ספר שדה ולאחזקתם. בעת הפינוי מסיני, הצליח להעביר את המתקנים מבית ספר שדה "ימית" לבית ספר "אלון התבור". בבית ספר שדה חוף הכרמל הקים את "בית גייל" לזכרה של הצלמת חובבת הטבע גייל רובין שנרצחה בפיגוע בכביש החוף. בחברה להגנת הטבע כיהן במשך עשרים שנה ופרש ממנה בהיותו בן 85 שנה.
משנפטר, בשנת 2001, הובא לקבורה בעיר הולדתו ראשון לציון.
ביום השנה לפטירתו, חנכה "החברה להגנת הטבע" את "מצפה עשהאל" בבית ספר שדה "הר הנגב".