חיפוש לוחם א-ב

אליהו בן חור

פרטים אישיים הדפסה

סרג'נט מייג'ור אליהו בן חור (כהן)
נולד ב: רוסיה
שרות בצבא: בריטניה
חיל תובלה
יחידה: פלוגה 462
תפקיד: רב סמל פלוגתי

קורות חיים

נולד ברוסיה בשם אליהו כהן בשנת 1911. בשנת 1921 עלה לארץ ישראל. גדל במושבה בית גן. מוותיקי ארגון ההגנה. בשנות מאורעות תרצ"ו - תרצ"ז שינה את תוכניות ההדרכה של ההגנה, תוך דגש על ניצול הלילה ליציאה מתחומי היישובים -"היציאה מן הגדר" (כפי שכונה אז הדבר) ולתקיפת הערבים בישוביהם הם. הקים ביחד עם יצחק שדה, ב-1936, את "הנודדת" של קריית ענבים. אחר-כך מונה סגן מפקד פלוגות השדה (הפו"ש), ובהמשך לסגן מפקד מחוז ירושלים. בשנת 1937 מונה למפקד אזור פתח תקווה והקים יחידה להגנת מחצבות מגדל צדק. בהמשך נתמנה למפקד פלוגות השדה - הפו"ש. בשנת 1938 בעת הקמת גדר הצפון היה האחראי לאבטחת העובדים שהקימו את הגדר. לאחר מכן היה מפקד אזור ירושלים. תקופה מסוימת היה מפקד הפו"ם של מחוז תל אביב.

בשנת 1940 אחר פרוץ מלחמת העולם השנייה,התנדב לצבא הבריטי. למרות היותו בדרגות חוגר, היה לו מעמד מיוחד בקרב חברי ההגנה ששרתו בצבא הבריטי בצפון אפריקה. שמש כרס"ל פלוגת התובלה 462, לאחר אסון ארינפורה. לקראת סיום המלחמה היה פעיל בתנועות הבריחה וההעפלה, במסגרתן חצו ניצולי שואה את אירופה, ממזרחה וממרכזה, בדרך לא דרך, אל נמלי איטליה על מנת להעפיל בספינות מעפילים לארץ ישראל. הוא היה מ"החבורה", הכין וניהל תכניות חשובות להברחת נשק שאספו החיילים היהודים משדות הקרב של אירופה לארץ ישראל.

לאחר שש שנים של שירות בצבא הבריטי, לאחר סיום המלחמה שב לארץ. הוא נטל חלק במבצעי הברחות עולים מעיראק, סוריה ולבנון לארץ ישראל מגבולותיה הצפוניים. היה האחראי על הנחת קו צינור המים שהתחבר עם ישובי הנגב המערבי גבולות וחצרים, והמתכנן של הגנת ישובי הנגב למקרה של פלישה ערבית לדרום ויזם את הורדת יחידת הפלמ"ח הראשונה לנגב. בשנת 1947, כשבועיים לפני החלטת החלוקה מונה בן חור לראש אגף ההדרכה בהגנה. כאשר חלק על ראש הממשלה ושר-הביטחון דוד בן-גוריון, בשאלת ניהול המלחמה ועיצוב צה"ל, הוא העדיף לוותר על דרגת אלוף ועל מעמדו בצמרת הביטחונית, הוריד עצמו לדרגת טוראי ואת חודשי המלחמה האחרונים עשה כנהג זחל"מ שלחם במסגרת חטיבת גבעתי. לימים, בן-גוריון החזיר לו את דרגות האלוף, שהיו ראויות לכתפיו. במרץ 1949 לאחר תום מלחמת העצמאות פרש מצה"ל. היה מנהל מחלקת הנדסת הייצור בקונצרן "כור". בעת מלחמת ששת הימים הקים לפי פניית הרמטכ"ל יצחק רבין יחידת מתנדבים לעזרת יישובי הסְפר. בשנת 1969, בעת מלחמת ההתשה, הקים שנית, בשיתוף עם משמר הגבול. יחידת מתנדבים לשמירה בישובי הספר. בשנת 1971 עבר להתגורר בקרית שמונה, בה עסק כעוזר ראש העיר בענייני ביטחון ופיתוח התעשייה בעיר וזאת עד לפרישתו בשנת 1975. את זכרונותיו פרש בספרו - "לצאת את הגדר, זכרונות איש מגן". נפטר בשנת 1985.