חיפוש לוחם א-ב

יעקב רוזנפלד

פרטים אישיים הדפסה

ד"ר יעקב (לו שנג-טה) רוזנפלד
נולד ב: לבוב,אוסטריה
ב: 11/01/1903
שרות בצבא: סין
חיל רפואה
תפקיד: קצין רפואה
נפטר ב תל אביב
ב: 22/04/1952

קורות חיים

נולד ב-1903 בלמברג, אוסטרו הונגריה, כיום לבוב אוקראינה. משם עברה משפחתו לכפר וולסדורף, במרכז אוסטריה. סיים את לימודי הרפואה באוניברסיטת וינה, והתחיל לעסוק במקצועו. בשנת 1938, לאחר כיבוש אוסטריה על-ידי גרמניה הנאצית, נעצר על-ידי הגסטפו, ונשלח למחנה הריכוז "דכאו", ומשם למחנה "בוכנוואלד". האסירים, שהיו איתו במחנות, מספרים על האופי המיוחד של האיש ועל אומץ ליבו בהגשת עזרה רפואית, תוך סיכון עצמי גדול.

שנה אחר-כך שוחרר. הוא הגיע לווינה, זכה לקבל אשרת כניסה לשנגחאי, מהקונסול הכללי של סין בווינה, חה פנגשאן (שזכה בתואר חסיד אומות עולם אחרי מותו). בשנגחאי פתח מרפאה המתמחה באורולוגיה וגינקולוגיה.

ב-1941 ברח מהגטו התנדב לצבא השחרור העממי, במלחמתו נגד כוחותיה של יפן. הוא שירת בארמיה הרביעית  (N4A - New Forth Army) שלחמה בדרום סין סביב שנגחאי, שימש כרופא שדה ויועץ רפואי למפקדת הארמיה ואוגדות 1,2,3,4 הכפופות לה. ב -1943 הועבר לארמיה השמינית (8th Route Army) בצפון סין,  ושימש כרופא שטח ויועץ רפואי לאזור שאנדונג הצבאי. 

לאחר מלחמת העולם השנייה, נשאר בסין והשתתף בכניסה למנצ'וריה. ב -1946 מונה למפקד הרפואי, בצבא שהוקם (The Commander of the Medical Department, 1st Column of the newly formed Northeast PLA - People's Liberation Army) זה היה מינוי מאד יוצא-דופן, והוא היה הזר היחיד שהתמנה אי-פעם לתפקיד מעין זה לאורך כל ההיסטוריה של ה- PLA.  באותה תקופה לא היו דרגות בצבא, אך תפקידו בגייס 38 של PLA, היה מקביל לדרגת גנרל. הוא שימש כיועץ לעניינים רפואיים לאזור הצבאי הצפון-מזרחי (כל אזור מנצ'וריה), תכנן את התשתית הרפואית של הצבא, והיה אחראי על בניית בתי-חולים והכשרה של צוותים רפואיים. 

הוא זכה להערצה על מפעלו בתחום הרפואי וההומני והסיוע שהגיש להם בזמן המלחמה, כשטיפל בגנרלים, חיילים ואיכרים פשוטים באותה מידה והיה לאחד הלוחמים המפורסמים ביותר בצבא הסיני. 

בשנת 1949 לאחר סיום מלחמת האזרחים הסינית בנצחון המפלגה הקומוניסטית של סין והקמת הרפובליקה העממית של סין, פרש מתפקידיו. הוא שב‎ ‎לאוסטריה‎ לחפש אחר בני משפחתו, שחלקם נספו בשואה. 

בשנת 1951 עלה לישראל. התגורר בתל אביב ועבד בבית-החולים "אסותא".

ב-1952 נפטר כתוצאה מהתקף לב.​

בסין - נבנתה אנדרטה לזכרו, רחוב נקרא על שמו. ויוֹמָנוֹ, המתאר את סיפור חייו המופלא: "הכרתי את כולם- יומן הגנרל הסיני יעקב רוזנפלד" מוצג בתערוכה. במחוז שנדונג בו עבד, נקרא בית חולים על שמו (לו שנג-טה) ופסלו הוצב שם. בשנת 2003, במלאת מאה שנה להולדתו הנפיק הדואר הסיני סדרת בולים מיוחדת לכבודו. לאחר כינון היחסים הדיפלומטיים בין סין לישראל, אותר את קברו ברמת גן, ומאז הפך לאתר עליה לרגל של אורחים מסין - סמל לידידות בין העמים (ראו דבריה של סגנית ראש ממשלת סין ליו יאנדונג - בקישורים)