חיפוש לוחם א-ב

חיים יערי

פרטים אישיים הדפסה

חיים יערי (ולדנר)
נולד ב: נוידורוד טרנסילבניה,רומניה
ב: 01/01/1913
שרות בצבא: בריטניה
חיל קומנדו
עלה ב: 01/01/1935
נפטר ב 01/01/1983

שנות פעילות

פעילות במלחמת העולם השנייה

  • 1945 אוסטריה, צנחן מצנחני הישוב

קורות חיים

חיים יערי (ולדנר) נולד בשנת 1913 בנוידורוד, טרנסילבניה. התחתן עם חנה (לבית גרינברגר) אשר נולדה בשנת 1915 גם היא בנוידורוד, טרנסילבניה. הם עלו ארצה בשנת 1935, כחלק מגרעין "למקור", שהקים לימים את כפר גליקסון. עד העלייה על הקרקע התגוררו חברי הגרעין במחנה ההכשרה לקיבוצים שהיה בצפון אזור ג', סמוך לכפר שמריהו. הקיבוץ הוקם בשנת 1939 והשניים היו בין מקימיו, אולם לאחר זמן קצר עזבו את הקיבוץ וחזרו לאזור ג'. והוא הצטרף להגנה, סיים קורס מ"מים, היה חבר בנוטרים ושירת בצבא הבריטי.

שינוי חד בחייו חל לאחר שהגיעו ידיעות על גורלה העגום של יהדות אירופה בימי מלחמת העולם השנייה. המלחמה טרם הסתיימה וארגון ההגנה הציע למודיעין הבריטי שלוח צעירים וצעירות יהודים לדרום מזרח אירופה, אל מעבר לקווי האויב הגרמני, ולסייע לשארית הפליטה. למשימה גויסו יוצאי המדינות שנכבשו על ידי הגרמנים והבריטים אמנו אותם לקראת המשימה ולימדו אותם לצנוח, לקרוא מפות ולפעול כאנשי קומנדו. רוב המתנדבים למשימת הצניחה הגיעו מקרב לוחמי הפלמ"ח וכן מבין אלה ששירתו בצבא הבריטי. מתוך כ- 250 נשים וגברים שהתנדבו עברו 110 מהם הכשרה צבאית. לבסוף אומנו והוכנו לפעילות מבצעית 37 צנחנים והוא היה אחד מהם. הוא נשלח לאוסטריה באביב 1945, בימים האחרונים של המלחמה, כדי לחפש סוכנים בריטים נעדרים וליצור קשר עם שבויים בריטים במחנות שבויים.

לאחר המלחמה סייע בהכשרת אוניית מעפילים באיטליה, כפעיל בעלייה ב', וביוני 1945 עזב את איטליה.

בשנת 1947 עברה המשפחה לגור בנוף ים כאחת מבין 11 המשפחות הראשונות בשכונה החדשה. לאחר הקמת המדינה מילא יערי שורת תפקידים בחיל המודיעין והיה בין מקימי יחידת האיסוף של החיל. הוא השתחרר בדרגת סגן אלוף והצטרף למוסד. למעשה המשיך את תפקידו כאיש מודיעין גם כשנשלח למדינות שונות בעולם כשגריר כגון בטהרן, קמרון, הוואנה, מדגסקר וחוף השנהב. חיים נפטר בשנת 1983.