חיפוש לוחם א-ב

אריה לופסקו

פרטים אישיים הדפסה

אריה (ריקו) לופסקו
נולד ב: פלוישטי,רומניה
שרות בצבא: בריטניה
חיל קומנדו
יחידה: צנחני הישוב
תפקיד: צנחן

קורות חיים

נולד בעיר פולושטי ברומניה ב-3 במאי 1913. היה הצעיר במשפחה עם שבעה ילדים, ציונית מהמעמד הבינוני. בגיל צעיר הצטרף לתנועת "השומר הצעיר" והתחנך לעלייה לארץ ישראל. במסגרת זו עבר הכשרה והכנה לעבודה בחקלאות. 

ב- 25 בדצמבר 1932 עלה עם חברי התנועה לארץ ישראל. יחד עם קבוצת "מלט" עבר להכשרה בפתח-תקווה. משם עברה הקבוצה להשלים את קיבוץ שריד בשנת 1934. עבד בשדה, בסלילת כבישים וכנהג. 

עם הקמת הפלמ"ח, הצטרף לשורותיו לפלוגה ב'. נשלח לקורס מפקדי מחלקות ביבנאל, והיה מפקד יחידת הפלמ"ח בקיבוץ איילון. 

כאשר הוחלט לגייס מתנדבים מקרב יהודי ארץ ישראל לצאת לשליחות הצלה באירופה, התנדב וגוייס לצבא הבריטי. הוא הצטרף למשלחת השליחים-הצנחנים וצנח ברומניה ב-3 במאי 1944. הוא נתפס וישב בכלא מספר חודשים. 

עם תום המלחמה נשאר ברומניה ופעל בארגון עליית יהודי רומניה לארץ ישראל. היה מעורב בשילוח ה"פאן יורק" וה"פאן קרסנט" ועליהן כ-15000 יהודים. הוא המשיך בפעילות זו עד שנת 1949, ושב ארצה לקיבוצו שריד. 

בקיבוץ השתלב בחיי המשק והיה פעיל במשך שנים רבות כגזבר, מקים ומנהל המפעל לאופני השחזה "גמל" ועבד במטע האבוקדו. הוא מילא תפקידים מחוץ לקיבוץ: גזבר ומנהל קואופרטיב המשאיות "התבור", גזבר "פרי-העמק" וממנהלי ארגון המשאיות תחבורה", יועץ בנושאי פיתוח ותחבורה, לחוף השנהב ומצרים. 

היה נשוי לגיטה, בושקה ומרים. ילדיו - רמי, ניבה ודובי.

נפטר ב-17 בפברואר 1991 ונטמן בקיבוצו שריד.