חיפוש לוחם א-ב

עזרא נאצר

פרטים אישיים הדפסה

טוראי עזרא (עזיז) נאצר
בן רפאל ופרחה
נולד ב: אורפה,טורקיה
ב: 01/01/1920
שרות בצבא: בריטניה
חיל הנדסה
יחידה: יחידת תפעול הנמלים 1039
נפטר ב מכרות הפחם ביאבוז'ינו פולין
ב: 13/02/1943

קורות חיים

בן פרחה ורפאל. נולד בשנת 1920 באורפה שבתורכיה. כשהיה בן שנתיים עקרה המשפחה לחלב שבסוריה ושם למד בבית ספר אליאנס. בשנת 1934 עלה עם משפחתו לארץ-ישראל. בגלל קשיי הקליטה נשא יחד עם אביו בעול הפרנסה. ואז חל מפנה באישיותו של הנער: הצעיר השובב נהפך לאדם מבוגר ואחראי. בצד עבודתו היה גם פעיל בתנועת "הנוער העובד" ובארגון "הפועל", שבשורותיו התאמן בשחיה וברכיבה על אופניים. כמי שהתחנך ברוח הלאומיות ואהבת הארץ הצטרף בימי מאורעות תרצ"ו-תרצ"ט לשורות ה"הגנה" ופעל רבות בתחומי ההגנה וההעפלה.

עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נענה לקריאת מוסדות הישוב, התגייס לצבא הבריטי והוצב לפלוגת תפעול הנמלים 1039. הוא שירת במצרים ואחרי כן נשלח ליוון עם החיל שנועד לסייע בעצירתה של פלישת הגרמנים לארץ זו. באפריל 1941נכנע החיל ורבים מחייליו נפלו בשבי, והוא ביניהם. כשנתים עשה בשבי הגרמני ושם גילה אומץ לב ורוח התנדבות.

ביום ח' באדר א' תש"ג (13.2.1943) התנדב להחליף את חברו בעבודה במכרות הפחם וכאשר מפקח העבודה הפולני גידף את היהודים הוא התריס כנגדו. ביניהם פרצה תגרה והמפקח ירה בו בגבו והרגו. אגב נפילתו הספיק לזרוק את פנסו ברוצח אך החטיא. הוא נקבר ללא טקס צבאי על יד גדר בית העלמין הפולני ביבוז'נו ורק בהתערבות הצלב האדום נערכה תהלוכה צבאית לבית העלמין לכבד את זכרו.

בסוף המלחמה הועבר למנוחות לבית העלמין הצבאי הבריטי בקראקוב שבפולין. הניח הורים, שלוש אחיות ושלושה אחים.