חיפוש לוחם א-ב

רנה רדמילה אברבנאל

פרטים אישיים הדפסה

רנה רדמילה (ראדה צ'יורוביץ) אברבנאל
בת יעקב וסופי
נולדה ב: פירוט,סרביה
השתתפות במאבק הפרטיזנים: יוגוסלביה
תפקיד: פרטיזנית
פרטיזנים: יוגוסלביה
נרצח ב קולאשין, מונטנגרו
ב: 01/01/1943

קורות חיים

נולדה לסופי ויעקב אברבנאל בשנת 1918 בעיר פירוט, סרביה, שבגבול בולגריה. בת אמצעית לאחיה ניסים הבכור ורפאל רודי הצעיר. למדה בבלגרד והתחנכה בקן השומר הצעיר.

לפני כיבוש יוגוסלביה ע"י הגרמנים, הייתה חברה בתא קומוניסטי בעיר בלגרד. כאן כונתה בשם "היהודיה הקטנה". שימשה יושבת ראש ארגון הנשים האנטי פשיסטיות. מזכיר התא הקומוניסטי, היה יוֹבָאן צ'וֹרוֹבִיץ', נוצרי פְּרוֹבוֹסְלָבַי, חולה ריאות. המפלגה החליטה, כי עליו להנשא, על מנת שיטופל כהלכה. כולם בחרו ברֶנָה. רֶנָה ויוֹבָאן התחתנו בסתר בכנסיה, ללא ידיעת הוריה. רֶנָה קיבלה על עצמה שם חדש: רַדְמִילָה צ'וֹרוֹבִיץ'. כשהודיע להוריה על חתונתה, אביה בכה, "גם קומוניסט וגם גוי" אמר. לאחר החתונה עבר הזוג להתגורר במונטנגרו.

בשנת 1941, לאחר הכיבוש הגרמני, הצטרפו לפרטיזנים של טיטו והיו מראשי המרד. לאחר שנה של לחימה ביערות, בתנאים קשים של רעב וכפור, עברה הקבוצה שלהם לבוסניה. כאן המשיכו בלחימה כנגד הגרמנים וכנגד הצ'טניקים שהיו משתפי פעולה. בשנת 1943, כאשר נותרו רק 3 בחיים , רנה, יובאן וחבר נוסף, החליטו לסגת מהיער. בזמן הנסיגה נתקלו במארב של צ'טניקים. בקרב שהתפתח אזלה להם התחמושת, ועל מנת שלא יפלו בשבי, הפעילו רימון במטרה להתאבד. בעלה וחברם נהרגו במקום. רנה נפצעה קשה ונלקחה לבית חולים. לאחר מכן הועברה למאסר בעיר קולאשין, ביחד עם חבריה. כאן עברה מסכת של חקירות ועינויים קשים.למרות זאת שמרה על שתיקה. לבסוף נאשמה בִּקשירת קֶשֶר נגד המשטר והכיבוש. נגזר עליהם עונש מוות. מול כיתת היורים סירבה כי יְכַסוּ את עיניה, הֵיְישירה מַבָּטָה וְהִתְרִיסָה "הַבִּיטוּ היטב! עִם חֲבוּרָה טובה וּמכובֶּדֶת זוֹ אני הולכת!"

קבורה בְּבית קברות פרטיזני המיועד לכל הדתות, בָּעיר קוֹלָאשִׁין בְּמוֹנְטֶנֶגְרוֹ. על קברה שמה רשום באותיות קיריליות עם מגן דויד.

בני משפחתה בקיבוצים שער בעמקים וגבע, מנציחים את זכרה ע"י הענקת שמה לצאצאי המשפחה ובביקורים ועליה לקבר בעיר קולאשין.

*פעילותה המיוחדת של רנה אברבנאל מופעה בספר הפרטיזנים היהודיים, כרך ב  #39, עמודים 385-386