חיפוש לוחם א-ב

נתנאל גרעין

פרטים אישיים הדפסה

נתנאל גרעין (טוני גרין)
בן יצחק ורבקה
נולד ב: לובלין,פולין
ב: 21/02/1920
שרות בצבא: צרפת
השתתפות במאבק הפרטיזנים: צרפת
תפקיד: לוחם מחתרת
מחתרת: צרפת
פרטיזנים: צרפת
עלה ב: 18/03/1957
נפטר ב חולון
ב: 27/04/1989

שנות פעילות

פעילות במלחמת העולם השנייה

  • 1943 רשת להברחת ילדים לשוויץ
  • 1943- 1944 פריז

קורות חיים

נולד ב-1921 בלובלין שבפולין. בשנת 1933 היגר עם משפחתו לפריז, שם למד בבי"ס התיכון ע"ש הרמב"ם ואח"כ למד רפואה בסורבון.

ביוני 1941 נכלא לשנה ע"י הגרמנים בשל פעילותו האנטי גרמנית. לאחר שחרורו ירד למחתרת, ובתחילת 1942 הצטרף למחתרת היהודית, הנוער הציוני MJS בעיר גרנובל.

​ביולי 1943 בפקודתו של סימון לוויט הקים רשת להצלת ילדים והברחתם דרך הגבול לשוויץ. מאות ילדים שהתאספו בעיר Megeve בסוף קיץ 1943 הועברו ממג'ב לאנסי -
שנבחרה כמרכז איסוף, ומשם לאנמאס בגבול עם ג'נבה. לאנסי הגיעו הילדים והוריהם מכל דרום מזרח צרפת, שם התגוררו אלפי יהודים תחת הכיבוש האיטלקי . הוא פיקד על מבצעי הברחת הילדים אל מעבר לגבול, עד לסוף אוקטובר 1943.

בתחילת נובמבר 1943 נשלח לפריז ע"י סימון לוויט כדי להקים יחידת מחתרת יהודית, שתעסוק בפעולות הצלה. הוא החל בגייס חברים מבין חברי MJS ומבין חברי תנועת הצופים היהודית, שכבר פעלה במסגרת המחתרת הצרפתית הכללית. הקים מעבדה לזיוף מסמכים, ורשת להפצתם בקרב אלפי יהודים שהסתתרו באזור פריז ובצפון צרפת. בין השאר זייפו תעודות זהות לידה,תלושי מזון ועבור הצעירים שביניהם תעודות שחרור מהצבא הצרפתי, תעודות של נכי צבא, ובעקר תעודות פטור מעבודות כפייה. אנשיו השיגו בין היתר תעודות גרמניות שונות, כולל של הגסטאפו והשתמשו בהן לפעילות איסוף מודיעין, וכך גם הצליחו להסתנן לארגון העבודות הכפייה הגרמני "טודט" Todt ואף הצליחו להשיג שם את תכניות "החומה האטלנטית" שארגון זה עסק בהקמתה וכן מפות של אתרי שיגור של רקטות V1 V2, שהועברו לידי בעלות הברית.

ביוני 1944 לאחר הפלישה לנורמנדיה הקים יחידה לוחמת “Corp Franc” ולראשה מינה את סגנו לוסיין רובל והוא הפך להיות לסגנו. היחידה הצטרפה למחתרת צרפתית תחת פיקודם הישיר של קפטן פייר גאלה Cap. Pierre Galais וקולונל רון ראנגי Col. Rol-Ranguy המפקד העליון של כוחות הFFI ששחררו את פריז. היחידה השתתפה בהתקוממות ובשחרור פריז . ב-17 אוגוסט 1944 שחרר עם 2 מאנשיו את העצורים ממחנה הריכוז דראנסי בו שהו - כ-1500 יהודים שהמתינו להעברתם מזרחה. ב-19 באוגוסט השתתף בטכס ההיסטורי של העברת השלטון למועצה הלאומית של המרד וב-25 לאוגוסט הצטרף עם פייר גלה לשיירה של הגנרל לקלרק, ועימה נכנס לפריז. למחרת שימשה יחידתו חלק ממשמר כבוד לפמליית הגנרל דה גול שהגיע לפריז וצעד עם מנהיגי המחתרות בשדרות שאנס אליזה. למחרת היום השתתף במסע לאיתור וחיסולם של משתפי פעולה.

בתחילת ספטמבר ניפרד מחבריו שרובם התגייסו לצבא צרפת החופשית והתגייס כולו לפעילות ציונית, במסגרתה הוציא לאור ב-8 בספטמבר עיתון יהודי ציוני ראשון La Terre Retrouve ומספר שבועות מאוחר יותר עיתון ביידיש. ב-1946 מונה לייצג את פלסטינה באספה העולמית של הנוער הסוציאליסטי בקופנהגן וכך גם ב1947 בשטוקהולם.

במאי 1948 הגיע לישראל ככתב צבאי על מנת לסקר את מלחמת השחרור.

עלה לארץ ב-1957 הקים עיתון יומי בצרפתית L’information d'Israel ב-1969 גויס למשרד החוץ, החחליף את שמו לשם עברי - נתנאל גרעין, ונישלח כשגריר למספר מדינות.

ב-1987 הוענק לו עיטור לגיון הכבוד על ידי נשיא צרפת על הצלת יהודים שהוכרה לראשונה כלחימה בגרמנים.

ניפטר באפריל 1989 לאחר מחלה קשה.