חיפוש לוחם א-ב

אוג'ניו קאלו

פרטים אישיים הדפסה

אוג'ניו קאלו
נולד ב: פיזה,איטליה
ב: 02/07/1906
שרות במחתרות: איטליה
תפקיד: פרטיזן
מחתרת: איטליה
עיטורים: גיבור איטליה
נפל במילוי תפקידו ב סן פולו, איטליה
ב: 24/07/1944

קורות חיים

נולד ב-2 יולי 1906 בפיזה שבאיטליה, למשפחה יהודית ותיקה. ב-8 בספטמבר 1943, אחרי נפילת המשטר הפשיסטי ותפיסת השלטון על ידי הגרמנים, הפכו חייהם לגיהינום. הוא עבר יחד עם משפחתו לקאשה די-רג'לו והתחבר לפרטיזנים של טוסקנה. שם עסק בארגון ובקשרים עם גורמי חוץ. "איש חכם ואמיץ... עבד ללא לאות... לא שם לב לסיכונים ולמחסור מכל סוג".(מתוך ספרו של אנטוניו קורינה "אש בהרים של האפנינו טוסקנו").

בפברואר 1944 הזהיר מפקד המשטרה המקומית את בני משפחתו של קאלו, כשגילה להם כי נתבקש לעצרם עם כל היהודים. לינה, אשתו ההרה החליטה להישאר ולא לשמוע לעצות לעזוב. היא הניחה שבגלל הריונה איש לא ירצה לפגוע בה ובילדיה. כמה ימים לאחר מכן נעצרו לינה ושלושת ילדיה והועברו למחנה הריכוז פוסולי ליד פירנצה. באותה העת היה עם הפרטיזנים, וכשנודע לו על המעצר, ניסה ליצור קשר עם אשתו ולשחרר את משפחתו, אולם בפירנצה עדיין שלטו הגרמנים. במאי הועלתה לינה קאלו עם שלושת ילדיה על הרכבת לאושוויץ, ובמהלך הנסיעה שנמשכה 11 ימים ילדה את ילדהּ הרביעי. בהגיעם למחנה ההשמדה - הומתו כולם.

בקרב שהתחולל חודשיים לאחר שאיבד את כל משפחתו, תפס עם חבריו הפרטיזנים, שלושים חיילים נאצים. למרות הקריאות להוצאתם להורג, מנע זאת והחליט להעבירם לידי כוחות בעלות הברית. בתחילת יולי יצא עימם בלווית כמה מחבריו הפרטיזנים ולאחר מסע הגיעו למפקדתו של הגנרל קלארק. בשובם חזרה התנדבו להעביר מסר מהגנרל האמריקאי לקבוצת פרטיזנים אחרת לצרכי תיאום מבצע שחרור העיר ארצו.
בדרכם חזרה ליחידתם ולאחר שהעבירו את המסר, הותקפו ע"י כח גרמני ולאחר קרב קשה, בו נהרגו פרטיזנים רבים נתפס אוגניו יחד עם פרטיזנים אחרים. הם הועברו לכפר סן פולו שם עונו באכזריות. אוגניו וחברו שבידם היה מידע חשוב על תכניות בעלות הברית לא פצו פה. הגרמנים הכניסו אותם יחד עם כל הגברים בכפר לתוך בורות שנחפרו לצורך זה, חיברו אליהם מטעני חומר נפץ ופוצצו אותם. אירוע הדמים מכונה "הטבח בסן פולו". 

לאחר יומיים, ב-26 ביולי, נכנסו לכפר הבריטים והביאו לקבורה את הלוחמים האמיצים. בשנת 1947 הוענק לו מדליית זהב והעיטור הגבוה ביותר שיכול לוחם לקבל - "גיבור איטליה" על פעולותיו כנגד הנאצים. מאז כל שנה מתקיים טכס זיכרון לטבח זה. הוא מונצח בשמות רחובות בערים פירנצה ואָרֶצוֹ, ובעיירה קוארטה יש בית ספר על שמו. מעטים מאוד יודעים שאוג'ניו קאלו היה יהודי.