חיפוש לוחם א-ב

יוסף ליבגוט

פרטים אישיים הדפסה

סרג'נט יוסף (ג'ו) ליבגוט
נולד ב: לנסינג, מישיגן,ארצות הברית
ב: 17/05/1915
שרות בצבא: ארצות הברית
חיל רגלים
יחידה: פלוגה ה' בחטיבת הצנחנים 506 של הדיביזיה המוטסת ה-101.
תפקיד: צנחן
עיטורים: כוכב הארד
נפטר ב סן ברנרדינו, קליפורניה
ב: 28/06/1992

קורות חיים

 נולד ב-17 במאי 1915 בלנסינג, מישיגן. הוריו היו ממוצא אוסטרי. אמו הייתה יהודייה אך הוא וחמשת אחיו הוטבלו וגודלו עם ערכים קתוליים. המשפחה עברה להתגורר באוקלנד, קליפורניה שם למד שנתיים בתיכון ואז עזב. הוא עבד בעבודות מזדמנות כמו (נגרות, צבע, מוסכים), אך רוב הזמן עזר לאביו במספרה. סבתא שלו לימדה אותו גרמנית בדיאלקט אוסטרי שמאוחר יותר בלבלה אותו עם יידיש.

הוא התגייס לצבא בשנת 1942, ונשלח למחנה "טוקואה" (Camp Toccoa) במדינת ג'ורג'יה, שם השתבץ בפלוגה ה' בגדוד 2 של חטיבת הצנחנים ה-506 (Easy company, 2nd Battalion, 506th PIR). לאחר שהשלים את אימוניו ב"טוקואה" הוא עבר לאימוני צנחנים במחנה "Fort Benning". בגלל שמו, מבטאו האוסטרי ושנאתו העמוקה לגרמנים, הוא קיבל את תדמית היהודי בפלוגתו, דבר שלווה אותו לאורך המלחמה ומעולם לא הכחיש ואף השתמש בכישוריו.

בשנת 1943, חטיבה 506 נשלחה לאנגליה והצטרפה לדיביזיה המוטסת ה-101 שתוכננה להשתתף בפלישה לאירופה.

השתתף בפלישה לאירופה, במסגרת מבצע "אוברלורד". בלילה שבין ה-5 ביוני ל-6 ביוני 1944, הוא צנח לאזור חצי האי קוטנטין (Cotentin) בנורמנדי עם חטיבתו. בבוקר למחרת, יחד פלוגתו, תחת פיקודו של סגן דיק וינטרס, נלחמו על אחוזת ברקור (Manor Brecourt) והצליחו להשמיד 4 תותחים כבדים גרמנים תוך לחימה מול אויב רב. שם זכה בעיטור "כוכב הארד" על גבורתו בקרב.

לאחר מכן לקח חלק בקרבות לשחרור העיר "קרנטן" לפני שחזר לאנגליה לתקופת מנוחה וארגון חטיבתי. בספטמבר 1944, השתתף עם פלוגתו במבצע "מרקט גרדן". הוא לקח חלק בקרבות בנוינן ובשחרור איינדהובן בהולנד.

באוקטובר, במהלך סיור לילי נתקלה מחלקתו מעמדות גרמניות. רסיס פגז חדר לצווארו ופצע אותו. הוא הוחזר חזר להחלמה באנגליה. לאחר כמה שבועות בבית החולים ביקש לחזור ליחידתו. בקשתו אושרה והוא הצטרף אליהם בטרם הקרב על הארדנים ("הקרב על הבליטה"). הוא מונה לרץ מ"פ ולמתורגמן שלו.

לאחר הקרב על הבליטה ומעבר הגוינאו, חטיבה 506 נכנסה לבוואריה, גרמניה.באפריל 1945, לאחר גילוי מחנה הריכוז "Landsberg Am Lech", ששוחרר על ידי הדיביזיה המשוריינת ה-12 והדיביזיה המוטסת ה-101, הוא שימש כמתורגמן בין הצבא לאסירים במחנה. לאחר כניעת הכוחות הגרמניים הוצב  עם חטיבתו באוסטריה. למ"פ ה' מונה רונלד ספירס, אשר ביקש ממנו למצוא ולתחקר חשודים שהיו ממנהלי ומפעילי מחנה לנדסברג ולהרוג אותם אם צריך. יחד עם שני חיילים נוספים, מצאו אדם שנחשד כאחד ממפעילי המתקן במחנה לנדסברג ולאחר חקירה בגרמנית, ברח החשוד מהבית וחייל שהיה צמוד אליו, ירה בו למוות.

הדיביזיה המוטסת ה-101 חיכתה באוסטריה להוראות לגבי שליחתם לקרבות באוקיינוס השקט נגד יפן, אך בספטמבר נכנעו היפנים והמלחמה כולה נגמרה.

לאחר שחזר לארצות הברית, חזר לאוקלנד, פתח מספרה משלו, התחתן והביא 8 ילדים לעולם. עבר להתגורר בלוס אנג'לס.  משפחתו מצאה כי הוא סובל מדיכאון עמוק מימי המלחמה. כל נסיונות חבריו לנשק ליצור עמו קשר נכשלו.

הוא נפטר ב-28 ביוני 1992 בסן ברנרדינו קליפורניה. גופתו נשרפה ואפרו נשמר על ידי המשפחה.

עיטוריו: כוכב הארד - פעמיים, לב הארגמן - פעמיים, מדליית הלחימה בזירה הים תיכונית-אירופית, מדליית הלחימה במערב אירופה, מדליית הניצחון מדליית צבא-הכיבוש.

דמותו הוצגה כסדרת המלחמה "אחים לנשק".