חיפוש לוחם א-ב

נחום איסאקוביץ אייטינגון

פרטים אישיים הדפסה

גנרל מאיור נחום איסאקוביץ אייטינגון
נולד ב: שקלוב,בלארוס
ב: 06/12/1899
שרות בצבא: ברית המועצות
חיל מודיעין
יחידה: NKVD
נפטר ב 25/07/1981

שנות פעילות

פעילות במלחמת העולם השנייה

  • סטלינגרד קורסק - 2 עיטורי לנין, 2 עיטורי הדגל האדום, הכוכב האדום,מלחמת המולדת הגדולה, סובורוב דרגה 2, גנרל מאיור , ניהול מבצעי הונאה

קורות חיים

נולד ב-6 בדצמבר 1899 בעיירה שקלוב שבמחוז מוהילב (אז בתחומי האימפריה הרוסית) במשפחה יהודית מסורתית. אביו היה פקיד במפעל לייצור נייר בעיר. כשהיה בן 13 נפטר אביו והוא נאלץ לעזוב את הלימודים בבית הספר ולצאת לעבוד כדי לעזור בפרנסת המשפחה. לאחר מהפכת אוקטובר הצטרף למפלגה הבולשביקית.

בשנת 1920 גויס לצ'קה בעיר הומל. במסגרת תפקידו עסק במאבק בארגוני מחתרת אנטי-קומוניסטיים. בשנים 1923-1921 מילא תפקיד דומה במפקדת צ'קה בבשקיריה. בשנת 1923 הועבר לאגף הביון בגה-פה-או. במשך כשנתיים הוכשר לעבודה כסוכן וכמפעיל סוכנים. בשנת 1925 נשלח לסין תחת כיסוי דיפלומטי. סין באותם ימים הייתה מדינת חסרת שילטון מרכזי. שטחה היה מחולקת לכמה אזורים , בהם שלטו גנרלים או שרי מלחמה למיניהם. הוא נשלח למנצ'וריה בדרום מזרח סין , אזור שנשלט על ידי גנרל בשם צ'אנג זואולין. גנרל זה היה אויבו של צ'יאנג קאי שק (אשר נתמך על ידי הסובייטים) ולכן היה עוין כלפי ברית המועצות. בשטחו הוא נתן מחסה לשרידי יחידות הצבא הלבן , אשר נסוגו לשם לאחר שהובסו על ידי הצבא האדום במלחמת האזרחים. יחידות אלו ביצעו תקיפות של אזורים בברית המועצות הסמוכים לגבול עם סין. בנוסף לכך צ'אנג זואולין שיתף פעולה עם המודעין היפני. הוא הצליח לגייס סוכנים בקרב סביבתו הקרובה של צ'אנג זואולין, אשר סיפקו לו מידע אודות תוכניותיו ותנועותיו. לפי אחת הגרסאות הוא היה אחראי לחיסולו של הגנרל ביולי 1928. באביב 1929 החליט צ'יאנג קאי שק לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ברית המועצות. המשטרה הסינית פשטה על נציגות דיפלומטית סובייטית בחרבין. כל אנשי הצירות (ואייטינגון ביניהם) נעצרו ולאחר מכן גורשו מהמדינה. לאחר חזרתו מסין נשלח לאיסטנבול כנספח צבאי של השגרירות הסובייטית בטורקיה. תפקיד זה היה רק כיסוי לפעילות ריגול. בתחילת שנות ה-30 שהה תקופה ארוכה במערב אירופה ובארצות הברית (בחלק מהמדינות שהה באופן בלתי לגאלי , בזהות בדויה). בארצות הברית הצליח לגייס סוכנים מבין המדענים האמריקאיים , אשר חלק מהם עבדו לאחר מכן בפרויקט מנהטן. בשנים 1938-1936 פעל בספרד תחת השם גנרל קוטוב , יועץ צבאי סובייטי לצבא הרפובליקנים.הוא הקים רשת ריגול, אשר סיפקה למודעין סובייטי מידע אודות הנעשה בחלק מספרד שהיה בשליטת כוחותיו של הגנרל פרנסיסקו פרנקו. בנוסף הוא הפעיל מרגלים בקרב ארגוני האנרכיסטים והטרוצקיסטים שלחמו לצד הרפובליקנים. הוא תכנן והוציא לפועל מספר מבצעי חיסול של מתנגדי סטלין באירופה ובאמריקה, המפורסם בהם הוא הרצח של לב טרוצקי במקסיקו בקיץ 1940. הוא זה שגייס את מבצע הרצח, רמון מרקדר, במהלך מלחמת האזרחים בספרד.

הוא חזר לברית המועצות ביוני 1941 ומונה לתפקיד סגן מפקד של מנהל מס' 4 בנ.ק.ו.ד. - גוף שעסק בתכנון וביצוע מבצעי חבלה בעורף הצבא הגרמני. המפורסם שבהם הוא מבצע "ברזינו", בו הצליח המודעין הסובייטי לשכנע את אבווהר בקיום יחידה גרמנית במערב בלארוס, בעורף הצבא האדום, אשר "נתקעה" שם לאחר מבצע בגרטיון. דרך היחידה המזויפת הזין המודעין הסובייטי מידע כוזב לגרמנים וניטרל סוכנים גרמנים, אשר ניסו לבוא במגע עם היחידה. בתום המלחמה הועלה לדרגת גנרל והוענקו לו עיטור לנין ועיטור סובורוב .

בספטמבר 1945 עבר ל"מחלקה C " , יחידה בנ.ק.וו.ד. אשר עסקה בהפעלת סוכנים בארצות הברית במטרה לאסוף מידע על פיתוח הנשק הגרעיני . בשנים 1951-1949 ניהל מבצעים לחיסול מורדים אנטי-סובייטים בליטא. באוקטובר 1951 עם עוד שלושה קצינים בכירים בק.ג.ב. (כולם יהודים) נאסרו והואשמו בקשירת קשר נגד השלטון. גנרל פאבל סודופלטוב , מפקדו, הצליח "לרכך" את תנאי המאסר שלו. הוא הוחזק בדצ'ה של סודופלטוב בבידוד. במרץ 1953 , לאחר מותו של סטלין הוא שוחרר ממעצר בהוראתו האישית של לברנטי בריה (דבר שהזיק לו בעתיד). ביוני 1953 נעצר בריה והוצא להורג. כמי שנחשב לתומכו של בריה, נעצר שוב והוחזק בכלא בוטירקה במוסקבה ללא משפט במשך 4 שנים. בנובמבר 1957 נערך לו משפט, בו הוא הואשם (שוב) בקשירת קשר כנגד המשטר. בית הדין דנו אותו ל 12 שנות מאסר, דרגתו וכל עיטוריו נשללו ממנו. לאחר הדחתו של ניקיטה חרושצ'וב מהשלטון ב-1964 שוחרר מהכלא. לאחר שחרורו עבד כמתורגמן.

נפטר בשנת 1981. בשנת 1992 בית המשפט העליון ברוסיה ביטל את הרשעתו וטיהר את שמו.