חיפוש לוחם א-ב

אליעזר לב ציון

פרטים אישיים הדפסה

אליעזר (בובי) לב ציון (לוינסון)
בן נתן ועמליה פרנציסקה
נולד ב: ברלין,גרמניה
ב: 01/01/1927
תפקיד: לוחם מחתרת
מחתרת: צרפת

שנות פעילות

פעילות במלחמת העולם השנייה

  • 1942-1945 צרפת, לוחם מחתרת

קורות חיים

נולד בברלין ב-1927 למשפחה בורגנית פטריוטית גרמנית. אביו היה עיתונאי סוציאליסט ואמו רופאה אשר ניהלה בית יתומים יהודי. הוא גילה את יהדותו רק ב-1933 כאשר חייל נאצי הכה אותו ברחוב. באותה שנה אביו נאסר ע"י המשטר הנאצי ונעלם. יחד עם אמו הם ברחו לצרפת שם הוא עבר הכשרה חקלאית במסגרת הצופים היהודיים בליאון.

עם כיבוש דרום צרפת ע"י הגרמנים בספטמבר 1942 – בהיותו בן 15 בלבד - הוא הופנה ע"י אמו, שניהלה את שירותי הסעד לפליטים היהודיים, לפעילות מחתרתית. אמו ואחיו הצעיר- מרסל גדעון, נשלחו ב- 7 במרס 1944 לאושוויץ ונרצחו. במהלך השנים 1942-1944 הוא פעל ברחבי כל דרום צרפת בהנחיית ודיקה פרויקין מהג'וינט, להצלת חברי תנועת הנוער הציוני בגרנובל. כן עסק באזור דרום מערב צרפת הכבוש ע"י שתי חטיבות ס.ס., באיסוף מודיעין עבור המחתרת היהודית תחת כיסוי של נער שוליה למתקן גגות. ב-1945 הוא גוייס לתחקר את ראשי הגסטפו ועסק באיסוף ילדים יהודים יתומים והעלתם לארץ במבצעי העפלה.

בפסח 1946 הוא העפיל בעצמו ארצה באונית "שמפוליון". הוא התגייס לפלמ"ח ובמלחמת העצמאות נלחם בגדוד "הראל" על הגנת הדרך לירושלים. היה ממייסדי קיבוץ דגניה ב' וממקימי הקיבוץ "מבצר" בנווה אילן. מתגורר בירושלים.