חיפוש לוחם א-ב

ריימונד סמואל אובראק

פרטים אישיים הדפסה

ריימונד סמואל אובראק
בן אלברט והלן
נולד ב: וסול,צרפת
ב: 31/07/1914
שרות בצבא: צרפת
השתתפות במאבק הפרטיזנים: צרפת
חיל הנדסה
פרטיזנים: צרפת
נפטר ב צרפת
ב: 10/04/2012

קורות חיים

נולד ב-31 יולי 1914 בליון כריימונד סמואל להורים יהודים, אשר במהלך המלחמה נשלחו לאושוויץ ושם נרצחו.
לאחר סיום לימודיו באוניברסיטת הארוורד. שם פגש בלוסי ברנאר, שקיבלה אף היא מלגת לימודים בארה"ב, הוא הפך למהנדס גשרים. עם התקרב מלחמת העולם השנייה והופעת חוק מעמד היהודים של משטר וישי בצרפת, עסקו בני הזוג בפעילות פוליטית והיו ממייסדי תנועות ההתנגדות הראשונות למשטר וישי – "צרפת החופשית - דרום" Liberation Sud.
הוא עסק בגיוס חברים לארגון ובתחילת שנת 1943 הצטרף למטה "הצבא הסודי" שבראשות הגנרל דלסטריין. במרץ 1943 נעצר ע"י המשטרה הצרפתית באשמת שוק שחור, אך שוחרר בסיוע אשתו ש"שיכנעה" את התובע לעשות כן. ב-21 יוני 1943 נעצר שנית ע"י הגסטאפו יחד עם ז'אן מולין ומנהיגי מחתרת אחרים, שנפגשו בחשאי באחד מרובעי ליון ונבגדו ע"י אחד מאנשיהם. נחקר ועונה ע"י קלאוס ברבי - מפקד הגסטאפו המקומי, ונגזר עליו - הוצאה להורג. אשתו שכנעה את קלאוס ברבי, לאפשר לה לפגוש את בעלה הכלוא, ובפגישתה איתו,היא סיפרה לו על תוכנית הרזיסטאנס לתקוף את הרכב הגרמני שאמור להעביר אותו לכלא אחר. לאחר מכן, ב-21 באוקטובר במבצע נועז, הובילה תקיפת קומנדו שהביאה לשחרורם של בעלה וז'אן מולן.
הזוג ברח ללונדון יחד עם ילדם, בפברואר 1944 שם הצטרף לכוחות "צרפת החופשית". היה חבר בועדה המייעצת הזמנית שישבה באלג'יר ואח"כ לנציב הרפובליקה במרסיי המשוחררת בין אוגוסט 1944- ינואר 1945.
לאחר המלחמה עבדבמשרד העבודות הציבוריות כאחראי על סילוק כל הנפלים והתחמושות מהמלחמה שלא התפוצצו.
היה עד במשפטו של ברבי ב-1987.
הלך לעולמו בגיל 97. נשיא צרפת ניקולא סרקוזי מסר בהודעה על מותו כי בריחתו של אובראק משבי הגרמנים "נכנסה לאגדות בהיסטוריה של הרזיסטאנס", ושיבח את אובראק וכל חברי תנועת ההתנגדות "גיבורי הצללים שהצילו את הכבוד הצרפתי בתקופה שבה היה נראה שהוא אבד".