חיפוש לוחם א-ב

קלרה אברהם אשכנזי

פרטים אישיים הדפסה

קלרה אברהם (איסקרה) אשכנזי
בת ליזה ואברהם
נולדה ב: צ'ירפאן,בולגריה
ב: 02/11/1922
השתתפות במאבק הפרטיזנים: בולגריה
תפקיד: לוחמת מחתרת, פרטיזנית
מחתרת: בולגריה
פרטיזנים: בולגריה
נפלה בקרב ב פופובו, בולגריה
ב: 03/09/1944

קורות חיים

נולדה בשנת 1922 בצ'ירפאן, ממלכת בולגריה, לאברהם שהיה גבאי בית הכנסת המקומי ולליזה לבית בז'רנו. המשפחה היגרה בשלהי המאה ה-19 מהעיר אדירנה ובצ'ירפאן עסקה בסחר זעיר של מוצרי סדקית. משנת 1938 הייתה ראש תא הנוער של המפלגה הקומוניסטית בעירה (בעת ההיא המפלגה הקומוניסטית הייתה מחוץ לחוק).

בשנת 1941 היא עברה למחוז פלובדיב, שם הפכה לחברה מלאה במפלגה הקומוניסטית והצטרפה לתנועת ההתנגדות למשטר המלוכני. כינויה המחתרתי היה "איסקרה". בסתיו 1941 היא נעצרה ע"י המשטרה הבולגרית בחשד לפעילות מחתרתית עברה עינויים קשים, לא הודתה בפעילותה ולבסוף שוחררה.

היא הצטרפה לחטיבת הפרטיזנים השנייה "רודופי" והשתתפה במספר קרבות נגד המשטרה הבולגרית ובפעולות חבלה נגד תשתיות של הצבא הגרמני. בזכות תעוזתה בקרבות נודע שמה בקרב יהודי בולגריה ובקרב האוכלוסייה הכללית.

בראשית ספטמבר 1944, ימים ספורים לפני החלטת בולגריה על ניתוק היחסים הדיפלומטיים עם גרמניה, נקלעה פלוגתה למארב של המשטרה הבולגרית ליד הכפר פופובו. 16 חברי הפלוגה סירבו להיכנע וניהלו קרב עם הכוחות העדיפים אשר כיתרו אותם, עד נפילת האחרון שבהם. מותה בקרב, יחד עם 3 חברות נוספות, הבליט והעצים את חלקן הגדול של הנשים בקהילה היהודית במאבק הפרטיזני נגד המשטר המלוכני משתף הפעולה עם גרמניה הנאצית.

ב-1950 שונה שם הכפר פופובו לאיסקרה, ע"ש כינוייה המחתרתי והוקמה אנדרטה לזכרה ובעיר צ'ירפאן נקרא רחוב על שמה.