Jak Luf - נקמת הארכיון: חובבי ההיסטוריה של "הארץ"

בחודש דצמבר 1971 בבניין באו״ם בניו יורק התקיימה הצבעה למזכ״ל החדש של האירגון.  היו שני מועמדים.  דיפלומט פיני ממוצא יהודי, מקס יעקובסון ונציג אוסטרי בעל עבר נאצי, קורט וולדהיים.  

סבו של מקס יעקובסון הגיע לפינלנד אשר הייתה אז במעמד של דוכסות אוטונומית כחלק מהאימפריה הרוסית מעיר מיטאו (Jelgava), בדרום לטביה של היום.  עד סוף המאה ה 18 מיטאו הייתה בירתה של הנסיכות הגדולה של קורלנד.  לב יעקובסון הגיע לפינלנד כחייל בצבא הצאר הרוסי.  פינלנד הייתה אז מחוץ לתחום המושב ולכן רק יהודים בעלי מעמד מסויים ובין השאר משוחררי צבא הצאר היו רשאים להתישב בדוכסות הגדולה של פינלנד.  

בנו של לב, יונס, התחתן עם אישה פינית גיורת ולזוג נולדו שני בנים.  בשנת 1931 המשפחה עברה מהעיר השניה בגודלה של פינלנד, ויפּורי , לעיר הבירה , הלסינקי.  

בשנת 1942 מקס יעקובסון גוייס לצבא הפיני אשר היה במלחמה עם ברית המועצות במסגרת הברית עם גרמניה.  צריך לציין שבסתיו 1939 בריה״מ פלשה לפינלנד וכבשה חלק משטחה, כולל עיר הולדתו של מקס יעקובסון, וויפּורי.  כשגרמניה פלשה לבריה״מ , הפינים הבינו שזאת ההזדמנות להחזיר לעצמם את השטחים שנכבשו על ידי הסובייטים והצטרפו למלחמה.  

אגב הגרמנים ניסו לפתור את ״הבעיה היהודית״ גם בפינלנד , אך ראש הצבא הפיני ואחד האנשים החזקים אז בפינלנד, קרל גוסטב מנרהיים, הודיע שמבחינתו בפינלנד  אין יהודים או לא יהודים.  יש רק אזרחים פינים.  

מקס לחם בחזית הקארלית ואחיו לאו שירת במטכ״ל הפיני.  לאו היה בין הקצינים היהודים של צבא פינלנד אשר התחמקו או סירבו לקבל אותות הצטיינות של הוורמכט.  

אחרי המלחמה פינלנד שמרה על עצמאותה הפוליטית והכלכלית , לא הפכה לגרורה סובייטית נוסח מדינות ברית ווארשה במזרח ודרום אירופה אך הייתה  לתלויה מאוד במדיניות הסובייטית.  המצב המיוחד של פינלנד קיבל את השם פינלנדיזציה. 

אחרי המלחמה מקס יעקובסון הצטרף למשרד החוץ הפיני ופצח בקריירה דיפלומטית מרשימה.  

הוא היה בין אלה אשר המערכת היחסים עם בריה״מ הדגישו את עצמאותה של פינלנד ולא נכנעו לתכתיביה. 

הסובייטים שנאו אותו.  בשנת 1965 יעקובסון מתמנה לתפקיד שגריר פינלנד באו״ם.  הרוסים מאוד לא אהבו את המינוי.  

כאמור בשנת 1971 נערכו בחירות למזכ״ל האו״ם החדש. נשיא פינלנד קקונן וראשי מדינות סקנדינביה קידמו את מועמדותו של מקס יעקובסון.  

קורט וולדהיים אשר הפסיד את הבחירות לנשיאות אוסטריה היה בעל עבר נאצי מפוקפק.  הוא שיקר כאשר סיפר שבמסגרת שרותו הצבאי היה רק מתורגמן. 

בריה״מ תמכה בבעל עבר נאצי מאוסטריה  אך זמן קצר לפני ההצבעה, בבניין משרד החוץ הסובייטי במוסקבה התקיימה ישיבה אשר עסקה בנושא. 

משתתפי הישיבה קיבלו תזכיר אשר הציג את כל מגרעותיו של המועמד הפיני:

- לחם נגד בריה״מ. 

- באופן פעיל התנגד למדיניות בריה״מ ביחס לפינלנד. 

- יהודי 

- תומך בארה״ב. 

אחד היועצים של מזכיר המדינה האמריקאי, ויליאם רוג׳רס, אמר אז לעיתונאי של וושינגטון פוסט: ״הערבים אף פעם לא יצביעו בשביל יעקובסון״. 

-למה? שאל העיתונאי. 

״זה לא לפירסום״ , הדגיש רוג׳רס, ״כי יעקובסון יהודי״. -״אבל אין ערבים במועצת הבטחון״ המשיך העיתונאי. -״כן, אבל יש שם רוסים והם יתנגדו״.  ״אם יהודי ייבחר למזכ״ל האו״ם אז באמת ייראה שהם שולטים על העולם״.  

מועצת הבטחון תמכה במועמדתו של קורט פלדהיים. בריה״מ הצביעה בעדו , האמריקאים נמנעו ולא השתמשו בזכות הווטו שלהם. בסוף נבחר הנאצי לשעבר, קורט וולדהיים. מקס יעקובסון פרש מתפקידו באו״ם ועבר לשרת כשגריר פינלנד בשבדיה עד שפרש לגמלאות.  הוא היה פטריוט פיני והוא היה גם יהודי גאה. 

את הסיפור הזה הזכיר לי עיתונאי פיני ידוע , גם הוא יהודי, איתו שוחחתי ארוכות בפברואר השנה בכנס בינלאומי בסיאול, דרום קוריאה, זמן קצר לפני שקורונה סגרה עלינו את השמים.