76 שנים להוצאתן להורג של נשות המחתרת באושוויץ

ב-6 בינואר 1945, היום לפני 76 שנים, שלושה שבועות לפני שחרור מחנה אושוויץ על ידי הצבא האדום, הוצאו להורג בפומבי ארבע נשים על חלקן בהעברת אבק שרפה, שבאמצעותו ביצעו אנשי הזונדרקומנדו את המרד בקרמטוריום 4 בבירקנאו. אבק השרפה שהועבר על ידי אסירות יהודיות, עובדות בית החרושת "אוניון", בכמות של בין כפית אחת לשלוש כפיות ביום, נאגר כדי ליצור מטענים מאולתרים שנועדו לפיצוץ תאי הגזים על ידי אסירי הזונדרקומנדו. בעקבות המרד שפרץ ב-7 באוקטובר 1944 הופסק לחלוטין רצח היהודים בקרמטוריום מס' 4.
ארבע הנשים, רוז'ה רובוטה, אלה גרטנר, אסתר וייסבלום ורגינה ספירשטיין, נעצרו והוצאו להורג בתלייה פומבית.
בעדותה מ-1946, השמורה בארכיון בית לוחמי הגטאות, כתבה חיה קריין שסמוך ל-17 במאי 1944 ביקשה אלה גרטנר מאסירה אחרת מקרקוב להעביר דסקית עם אבק שרפה. היא הסכימה ומאז הביאה כמה דסקיות לרגינקה ספירשטיין. אלה קיבלה מהמחסן, שבו עבדה רגינקה, קופסת ברגים שבתוכה היו כמה דסקיות עם אבק שרפה. במחנה הועבר אבק השרפה לבלוק 13, לצילה מסלובקיה ומשם לאנשי הזונדרקומנדו. את כל זה אירגנה רוז'ה רובוטה שקישרה בין הנשים שעבדו בבית החרושת "אוניון" ובין הגברים מארגני המרד. ארבעה שבועות לאחר שעצרו אותן רצחו הנאצים את ארבע הגיבורות: את אסתר וייסבלום ורגינה ספירשטיין בשעה 11 בבוקר, ובערב את רוז'ה רובוטה ואלה גרטנר.

לפי עדותו של ישראל גוטמן במשפט אייכמן באחד הלילות לאחר שנתפסה התגנב לתאה של רוז'ה רובוטה האסיר נח זבלודוביץ. היא אמרה לו שאין לחברי המחתרת ממה לחשוש, היא לא תגלה דבר, ושימשיכו במלאכה.