ריימונד אובראק – Raymond Aubrac
מאת: ד"ר צילה הרשקו
ריימונד סמואל (2012-1914), צרפתי ממוצא יהודי, הידוע בשם המחתרתי ריימונד אובראק , היה מראשי הרזיסטנס הצרפתי הפנימי. כמהנדס במקצועו, הוא שרת בקו מג'ינו , נפל בשבי הגרמנים והצליח להימלט בסיוע של רעייתו לוסי (לוסי ברנארד: 2007-1912).
לאחר המפלה ביוני 1940, צרפת חולקה לשני חלקים: החלק הצפוני נותר בשליטה ישירה של גרמניה והחלק הדרומי החופשי לכאורה היה תחת שליטה של המרשאל פטן , עם העיר וישי כבירתו. בני הזוג שאימצו את השם אובראק, נמלטו לליון, והיו בין מקימי תנועת הרזיסטנס הצרפתית "ליברסיון סוד" Liberation Sud . בני הזוג השתתפו בפעולות חבלה נגד משטר וישי ובהפצת עיתון מחתרתי בשותפות עם העיתונאי, איש הרזיסטנס עימנואל ד'אסטיה דה לה ויג'רי.
ב- 1942 הגיע לצרפת ז'ן מולן, שליחו של דה-גול, במטרה לאחד את רשתות הרזיסטנס הצרפתיות המפולגות ביניהן . אובראק השתלב כאחד המפקדים הבכירים ב"תנועה המאוחדת של הרזיסטנס" (MUR) , שהזרוע הצבאית שלה נודעה בשם ה"צבא הסודי".
בנובמבר 1942 נכבש האזור הדרומי של צרפת על ידי הנאצים וליון הפכה למרכז הפעילות של הגסטאפו בניצוחו של קלאוס בארבי הידוע לשמצה בשם הגנאי ה"קצב מליון". במארס 1943 אובראק נאסר על ידי המשטרה הצרפתית אך שוחרר לאחר כחודשיים. לאחר מכן בני הזוג אובראק ארגנו מבצע מבריק ונועז לבריחתם של 3 מחבריהם מהמאסר.
ביוני 1943 השתתף אובראק בפגישה חשובה של ראשי תנועת הרזיסטנס הצרפתי, בה נכח גם ז'ן מולן. מטרת הפגישה הייתה להביא לאיחוד כל פלגי הרזיסטנס הצרפתי תחת מועצה לאומית אחת. הגסטאפו פשט על בית הרופא פרדריק דוגוז'ון בפרבר של ליון, שם נערכה הפגישה ואסר שבעה ממשתתפיה. הפשיטה התאפשרה , כנראה, בעקבות הלשנה אך עד היום לא ידוע בברור מי היה המלשין. ז'ן מולן עונה על ידי הגסטאפו ועל ידי בארבי אישית ומת מפצעיו ביולי 1943 .
לוסי ההרה הצליחה שוב לשחרר את בעלה מידי הגסטאפו במבצע נועז. בני הזוג ובנם הוברחו במטוס ללונדון בפברואר 1944 שם לוסי ילדה את בתם זמן קצר אחרי כן. הוריו של ריימונד ואחיו נרצחו באושוויץ.
ריימונד אובראק המשיך לפעול לצידו של דה- גול בפעילות של ארגון הצנחות לצרפת. לאחר השחרור הוא כיהן בתפקידים מנהליים בכירים.
בני הזוג אובראק הפכו לגיבורים לאומיים בצרפת . ב- 1983, בעקבות הסגרתו של בארבי לצרפת ובמהלך משפטו המתוקשר, בו הואשם בפשעי מלחמה, עלה גם סיפורם של בני הזוג אובראק (בארבי נידון למאסר עולם ומת בכלא ב- 1991).
סיפורם של ריימונד ולוסי אובראק זכה לפרסום רב גם בזכות סיפרה של לוסי אובראק: Ils Partirons dans l'Ivress (1984) , שפורסם גם באנגלית : Outwitting the Gestapo. בעקבות הספר הועלה ב- 1997 הסרט "לוסי אובראק", של הבמאי קלוד ברי.