אליעזר אקסל

רב חובל אליעזר אקסל
נולד ב: בודפשט,הונגריה
התורמים לתקומת ישראל, מתנדבי הישוב העברי, צבאות/לוחמים
שרות בצבא: בריטניה
חיל ים

נולד בשנת 1911 בבודפשט. בגיל 18 עלה על אונייתו הראשונה "ורבורמיליה", ותחת דגל בריטי הפליג בתנאים קשים בין אמסטרדם לארכנגלסק שבאוקיינוס הארקטי. ב-1934 שלח לו אביו מודעה מעיתון, הקוראת לימאים יהודים לעלות לארץ ישראל ולהצטרף לצי הסוחר העברי. הוא עלה לארץ והפליג על האונייה "הר ציון" של חברת "לויד ימי א"י". שם גם הכיר את מרים בלומין. הוא התחתן עמה ונולדו להם אמיר ואילנה.
ב-1937 קיבל תעודת רב חובל והחל לעבוד בחברת הספנות "עתיד". אונייתו הראשונה היתה ה"עמל", אונייתו הבאה היתה ה"ענתר", ספינה קטנה עם מהירות 10 קשרים ששטה בין חופי הים התיכון, מתחזה לספינה אזרחית תמימה אך בפועל מבצעת משימות מודיעין ועוד משימות חשאיות בעבור הבריטים. ביולי 1941 השיט משפחה בריטית שברחה מאירופה, ובאמצע הים התיכון כרעה האשה ללדת. הוא פתח את "המדריך הרפואי לרב חובל" בעמוד שראשיתו במלים "קח שני סדינים נקיים וקפל אותם", ויילד את האשה. רק כשנשמע בכי התינוקת הסכים בעלה, במורת רוח, להתפנות ממשחק הקלפים שלו על הסיפון.
באותו קיץ הוטלה עליו משימה מיוחדת מטעם המודיעין הבריטי: להבריח מטורקיה כמה מחברי הממשלה היוונית ובני משפחותיהם, אשר ברחו מיוון אחרי הכיבוש הגרמני באפריל 1941. הנאצים, באמצעות סוכני המודיעין שלהם בטורקיה, עקבו אחרי הגולים במגמה לטרפד כל ניסיון לחלצם. ה"ענתר" הגיעה לנמל מרסין שבחוף הדרום-מזרחי של טורקיה, אקסל וקציניו יצאו לבלות באופן הפגנתי בעיר כדי להסב את תשומת הלב מהספינה, ובאותו זמן הושטו אל ה"ענתר" בסירות משוטים חברי הממשלה. הוא סיפר שבאחד הבארים נצמדה אליו גרמנייה מצודדת בשם אילזה וניסתה - לשווא - להוציא ממנו וידוי כי הוא "הקברניט המהולל שבידיו הופקד גורל הממשלה הגולה". עם שחר הפליגה ה"ענתר" לכיוון חיפה, ואז נתקלה בצוללת שעלתה על פני המים. אחרי כמה רגעי חרדה התברר כי זוהי צוללת בריטית, והמטען היקר הועבר אליה בשלום.
ב-21 בספטמבר 1941, ערב ראש השנה, בהיותה כ-18 מיל מערבית לביירות, נורו אל ה"ענתר" חמישה טורפדות על ידי צוללת איטלקית. הטורפדות החטיאו והצוללת עלתה על פני המים, איפשרה לו ולצוותו לרדת לסירת הצלה ואז הטביעה את הספינה באש תותחים. הניצולים הצליחו להגיע ללבנון, ומשם הוברחו בחזרה לחיפה. היה זמן מה מפקד בית הספר הימי בחיפה, ואז חזר לים. הוא עמד על כך שכל עוד ישנו ימאי יהודי אחד ללא עבודה, לא יעלה שום ימאי זר על סיפון אונייתו.
עם הקמת "צים", ב-1945, הצטרף לחברה ופיקד על אוניות הנוסעים "כרמל", "קדמה", "ירושלים" "עלייה" ו"ארצה". תמונתו במדים הלבנים עיטרה את גלויות הפרסומת של "צים". כאשר במסגרת הסכם השילומים נבנתה ה"תיאודור הרצל", הוא קיבל אותה במספנה בהמבורג בקיץ 1957, והפלגת הבכורה שלה תחת דגל ישראל והגעתה לחיפה היו לחגיגה לאומית. יו"ר הכנסת יוסף שפרינצק ציין בנאום הברכה שלו כי הרב חובל נולד בבודפשט, סמוך לביתו של חוזה המדינה.
הוא הפליג על ה"תיאודור הרצל" עד שיצאה משירות החברה, ולדברי רב חובל הלל ירקוני, פיקד עליה ביד רמה, כשהוא זוכה להערכת הכל על הגינותו משסגרה "צים" את קווי הנוסעים שלה, הוא הפליג על ספינות מכולות עד לפרישתו בשנת 1977.
נפטר בשנת 2004.

פעילות במלחמת העולם השנייה