חיפוש לוחם א-ב

הארי פרדקינס

פרטים אישיים הדפסה

קפטן הארי פרדקינס
נולד ב: בלגיה
שרות בצבא: בריטניה
חיל אויר

שנות פעילות

חיל: חיל אויר

קורות חיים

ממשפחה יהודית-ציונית מבלגיה, שהיו לה עסקי תעשיית-עץ ומטעים בקונגו הבלגית (משפחת טולצ'ינה). יליד 1916 ובעל רשיון טיס אזרחי עוד מלפני המלחמה. כאשר פרצה מלחמת העולם השניה, התנדב לחיל-האוויר הבריטי ((R.A.F וטס שם על מטוסי קרב – מוסקיטו ומטוסי-יירוט לילה. בתחילת 1945 הוצב בלהק 216 במפקדת המזרח-התיכון, בטייסת שעסקה בהעברת מטוסים בין זירות הלחימה השונות ומרכזה היה ליד קהיר, בשדה-התעופה הליופוליס.
במאי 1945 הוטל על הטייסת להעביר מפציצי וולינגטון אנגליים (wellington) משדה חבניה בעיראק לשדה התעופה מרקש שבמרוקו ולמסרם שם לחיל האוויר של צבא צרפת החופשית . כאשר חצו מעל ארץ-ישראל בעת טיסת ההעברה, דווח פרדקינס על תקלה ונחת בשדה-תעופה עקיר (בסיס עקרון). הוא השאיר את המטוס לטיפול הטכנאים ומיהר לתל-אביב כדי לתאם פרטים אחרונים עם מפקדת ה"הגנה" ברחוב אלנבי ("הגג"). כך, בנחיתה הזו, זכה פרדקינס בפער זמנים של יום טיסה מגוף הטייסת העיקרי, דבר שנדרש לו לצורך העברתו של ארזי.
אחרי המלחמה השתחרר בקונגו מחיל-האוויר הבריטי, וחזר לעסקי המשפחה. מששמע על "התחממות" האווירה בסכסוך בארץ-ישראל החליט לבוא לארץ. פרדקינס היה בקבוצה שהקימה בעשירי בנובמבר 1947 את "שרות-האוויר" . ראש השרות היה יהושע אשל, ראש המטה אלכס ז'ילוני (שכקצין אחזקה בחיל האוויר הבריטי, קיבל את פרדקינס בנחיתתו בבסיס עקיר), אהרון רמז היה קצין תכנון המבצעים, יהודה הלביץ ממונה על הציוד והיו עוד יוצאי חיל- האוויר הבריטי בתפקידים שונים. פרדקינס היה ממונה על הרכש ובעקבות כך נשלח לאנגליה כדי לרכוש מטוסים קלים עבור "שרות-האוויר" של ה"הגנה". כאשר עלו על עקבותיו עבר לפעול בגרמניה, שם רכש עבור חיל-האוויר הישראלי שהוקם במאי 1948, עשרים מטוסי נורסמן אמריקאים (Norseman) מעודפי הצבא האמריקאי .