חיפוש לוחם א-ב

ג'ק מוריס ניסנטל

פרטים אישיים הדפסה

פלייט סרג'נט ג'ק מוריס ניסנטל
מ.א.: 916592
בן אהרון ואנני האריס שמידט
נולד ב: לונדון,בריטניה
ב: 09/10/1919
שרות בצבא: בריטניה
חיל אויר
תפקיד: טכנאי מכ"מ

שנות פעילות

פעילות במלחמת העולם השנייה

  • 1939-1945 הפשיטה על דיאפ, פלייט סרג'נט , טכנאי מכ"מ

קורות חיים

נולד ב-9 באוקטובר 1919 בלונדון, לאנני ואהרון, חייט יהודי שהיגר לבריטניה מפולין. למד בבית הספר היסודי על שם מלמספרי רואד ובית הספר הטכני של מנספורד. כאשר משפחתו עברה לרחוב בליית', בתנאל גרין, היה חבר מועדון הנוער קיימברידג', ביתנאל גרין בויז קלאב. התעניין ברדיו ובטלוויזיה מאז ילדותו. עבד ב- EMI מ -1935, עשה קורס אלקטרוניקה מתקדם בריג'נט סטריט פוליטכניק ובילה את זמנו החופשי במוזיאון הלאומי למדע.

התגייס לחיל האוויר המלכותי (מספר אישי 916592 ) בשנת 1939 ושרת כטכנאי רדיו. במהלך שירותו ולאור התמחותו, הציע שיפורים רבים במערכת המכ"מ הבריטית. בכך תרם תרומה חשובה להגנה המוצלחת בפני ההתקפות האוויריות הגרמניות על בריטניה.

בשנת 1941 התנדב ליחידת קומנדו והשתתף באוגוסט 1942 בהתקפה של בעלות הברית על דיאפ, יעד גרמני בצרפת. מטרה משנית של הנחיתה הייתה תפיסת הרדאר הגרמני המוצב בפורוויל.

כמומחה לרדאר, שהיה באפשרותו לבחון את תחנת המכ"מ הגרמנית בדיאפ, ולפקח על פירוק הרדאר הגרמני לשם משלוחו לאנגליה, הוא נבחר למשימה. נכונותו להצטרף לפשיטה, לא נפגעה גם כאשר קצין אנטישמי בחיל האוויר הבריטי, הקניט אותו וניסה פעמיים להניאו מהמשימה.

בגלל מספר הסודות הרב שידע, שלח הצבא הבריטי יחד איתו 11 (!) "שומרי ראש" מאנשי גדוד ססקצ'און. תפקידם היה לירות בו ולהרוג אותו במקרה של סכנת נפילתו בשבי. כ"ביטחון" נוסף, קיבל כמוסה עם ציאניד על מנת להתאבד במידת הצורך.

בעלות הברית לא הצליחו לקחת שלל את הרדאר הגרמני. המבצע לווה בקרבות מרים ועתירי אבדות, בגזרתו הייתה הלחימה כבדה עד כדי כך, שהקנדים הלוחמים ערמו קיר מגופות חבריהם, וירו בגרמנים מעליו.

כשהתברר לו שאין אפשרות לחדור לתוך תחנת המכ"מ המוגנת היטב, הוא החליט לחתוך את כבלי התקשורת היבשתיים של התחנה על מנת להכריח את הצוות להשתמש בקשר האלחוטי. תחת אש אויב, טיפס על עמוד האנטנה וחתך שמונה כבלים.

תוכניתו הצליחה: בימים שלאחר מכן, הצליח שירות המודיעין הצבאי של בריטניה לקלוט תשדירי אלחוט של תחנת המכ"מ, לקלוט ולנתח. על ידי כך קיבלו בעלות הברית מידע חשוב על מערך המכ"מ הגרמני וחיל האוויר הגרמני. בין היתר גילו המומחים הבריטיים שלא עמד לרשותו של הוויאמכט מערך רזרבי של תחנות מכ"מ. כמו כן גילו מה הוא זמן התגובה של חיל האוויר הגרמני בעת מבצעי חיילות האוויר של בעלות הברית.

מידע זה היה בעל חשיבות רבה בתכנון המלחמה של בעלות הברית.

תוך לחימה, הצליח לשוב לאוניות של בעלות הברית, שהמתינו בחוף ולשוב בשלום לאנגליה. מתוך 11 "שומרי ראשו", רק אחד חזר. 

נפטר בשנת 1997.