חיפוש לוחם א-ב

ריצרד קינגסלנד

פרטים אישיים הדפסה

גרופ קפטן ריצרד קינגסלנד (יוליוס אלן כהן)
בן ארול ובלה
נולד ב: מוריי,אוסטרליה
ב: 19/10/1916
שרות בצבא: אוסטרליה
חיל אויר
יחידה: טייסת 11
תפקיד: טייס
עיטורים: צלב הטייס המצויין
נפטר ב קנברה, אוסטרליה
ב: 27/08/2012

קורות חיים

נולד בשם יוליוס אלן כהן ב- 19 לאוקטובר 1916, במוריי אשר במחוז ניו-סאוט-וילס שבאוסטרליה. התגייס לחיל האוויר האוסטרלי ב- 15 ליולי 1935. לאחר שעבר קורס טייס וקורס קצינים הוצב לשרות במטוסי-ים. במחצית שנת 1939 נשלח יחד עם מרבית חבריו הטייסים לקלוט את מטוסי הים החדשים מסוג סנדרלנד שנרכשו עבור הטייסת. בסוף תקופת ההסבה שלהם וקליטת המטוסים פרצה מלחמת העולם השנייה וממשלת אוסטרליה, בפרץ של הזדהות הורתה לטייסת להישאר באנגליה ולסייע לחיל האוויר הבריטי .

הוא שרת בבסיס מאונט באטן שליד פלימות בדרום אנגליה כשעיקר עיסוקו היה בסיורים ימיים כנגד צוללות גרמניות ובליווי שיירות שעשו דרכן לנמלי בריטניה. הוא נחשב לטייס נועז במיוחד וביקש ממפקדיו להטיל עליו משימות מאתגרות. הוא שותף בלחימה בצוללות הגרמניות באוקינוס האטלנטי. בהמשך הטיס אישים חשובים ומפקדים בכירים למזה"ת ולמקומות אחרים בעולם.

אחת המשימות הנועזות שהוטלה עליו היתה טיסה לרבאט, בירת מרוקו ביוני 40. משימה מיוחדת זו היתה פרי יוזמתו של ראש ממשלת בריטניה, צ'רצ'יל, ששלח לשם את הלורד גורט, שהיה ראש המטה הכללי הבריטי ואת דאף קופר, שהיה שר המידע במשימה סודית, מיד לאחר הקמת ממשלת וישי, כדי לנסות ולשכנע את הפיקוד הצרפתי הבכיר שם לעבור לצידן של בעלות הברית ולהלחם נגד האויב המשותף, משימה שבסופו של דבר לא צלחה.

בעת תכנון הטיסה למד שלא יהיה מנוס מלנחות בתוך הנהר בו רגרג, העובר ליד העיר, שכן אין בה שדה תעופה והמקום הקרוב ביותר לנחיתה נמצא למעלה מ-50 מייל ממנה. כן מצא שהמפרץ הקטן שליד העיר חסום בכלי שיט שונים ובספינות דייג לרוב. רוחב הנהר היה גבולי עבור מבצע זה, דבר שהפך את הנחיתה למסוכנת במידת מה. הטיסה עברה ללא דופי, אך כשנחתו הוקפו ע"י שוטרים צרפתיים שנטלו עימם את שני האישים המכובדים והורו לטייס ולעוזרו הטכנאי להשאר במקום. כשהשניים בוששו לחזור החל כהן להיות מודאג. דאגתו אף גדלה בעקבות תשדורת שקיבל למכשיר הקשר של המטוס מג'יברלטר, המורה לו לחזור מייד עם שני האישים ולהציל את חייהם. מיד הבין שקרה משהו חמור והחליט לפעול. כהן והטכנאי החליטו להדליק את זרקורי המטוס ולהפנותם לעבר השמיים, כשהאיזור כולו נתון בעלטה מוחלטת בשל ההאפלה בה נקטו השלטונות בשל המלחמה. הדבר נשא פרי, שכן תוך זמן קצר הגיע אליו קצין משטרה צרפתי בסירה לברר את פשר הענין. כהן השתלט עליו והורה לו להובילו לעיר, שם השתלט על מכונית ונסע לקונסוליה הבריטית ושם הסתבר לו כי הלורד גורט נמצא באחד מבתי המלון עם קצינים צרפתיים בכירים. בסיוע אחת מעובדות הקונסוליה הגיע למקום, בנסיעה דרך סמטאותיה החשוכות של העיר, נתקל בשוטרים צרפתיים שמילאו את המקום ונכנס למלון בחסות החשיכה לאחר חילופי אש קצרים עימם מאקדחו. הוציא משם את הלורד, אך בצאתם מהמלון נעצרו שניהם והובאו לכלא העירוני. למזלם השוטרים הצרפתים לא לקחו ממנו את אקדחו, דבר שסייע להם להחלץ מהכלא, תוך חילופי אש עם השוטרים הצרפתים. ברכב ש"סחבו" מהרחוב, נסעו למקום בו נמצא דאף קופר וחזרו יחד איתו במהירות למטוסם. עתה היה צריך למצוא את הדרך מהנהר לים הפתוח, כדי שיוכל להמריא. עם אור ראשון ותוך תמרון זהיר נכנס לנמל ועבר בין הספינות וסירות הדיג הרבות שהיו בו, עד שיצא לים הפתוח, הפעיל את מנועי המטוס במלוא עצמתם והמריא עם נוסעיו המכובדים לעבר בריטניה.

היה זה אחד המבצעים היותר מדהימים במלחמת העולם השניה, שבשל תושיתו ונועזותו, חילץ את הרמטכ"ל הבריטי ואת אחד השרים מידי מי שנחשב אז לאויבם. המשיך לשרת בח"א ונלחם במערכה בצפון אפריקה. על מבצעו הנועז זכה בעיטור גבורה.

ב- 18 לפברואר 1941 הוענק לו עיטור צלב הטייס המצוין (DISTINGUISHED FLYING CROSS) ע"י מלך אנגליה ג'ורג' ה- 6 בטקס צנוע בארמון בקינגהאם. עיטור זה מוענק לאנשי צוות אוויר אשר גילו העזה או גבורה מעל ומעבר לחובתם בעת שרותם בכוחות האוויר של חבר העמים הבריטי במהלך טיסה.

לאחר מכן פיקד על בסיס חיל האוויר Rathmines ועל טייסת 11 האוסטרלית במהלך הקרבות באוקיינוס האטלנטי ובקרבות בדרום-מערב האוקיינוס השקט. 

אחרי המלחמה המשיך בשירותו בחיל האוויר ופרש בדרגת גרופ-קפטן.

ב- 1947 שינה את שמו לריצ'רד קינגסלנד Richard Kingsland  הוא עבד כמזכיר מחלקות הפנים וענייני יוצאי הצבא, תחת 12 שרים, והוכר כמנהל אמין וחרוץ.

נפטר ב-27 באוגוסט 2012 בקנברה, אוסטרליה בגיל 95. הוא הותיר אחריו אלמנה - קטלין, לה היה נשוי במשך 68 שנים, שתי בנות ובן.