אל וובר, טייס ממלה"ע השנייה, הלך לעולמו
פורסם בתאריך 16.09.2013
מערכת אתר חיל-האוויר
אתמול הלך לעולמו סרג'נט אל וובר, טייס בחיל-האוויר האמריקאי שלחם במלחמת העולם השנייה. בתקופה ההיא, חלף אל עם מטוסו המפציץ מעל מחנה ההשמדה אושוויץ ולפני כשלוש שנים סיפר לביטאון חיל-האוויר את זכרונותיו. יהי זכרו ברוך
אל וובר היה טייס יהודי-אמריקאי, ששירת בחיל-האוויר האמריקאי. בין השנים 1944-1945 השתתף אל בכ-24 גיחות הפצצה שחלפו מעל מחנה ההשמדה אושוויץ בפולין ובשתיים מהפעמים אף הפילו בשוגג פצצות על מחנה ההשמדה שגרמו להרג מספר קטן של קצינים נאצים. "כשמביטים על המחנה מלמעלה, הוא נראה כמו בסיס צבאי. לא ידעתי שזה מחנה השמדה. כשחזרנו מהטיסה, תחקרו אותנו קציני מודיעין ושאלו אותנו מה ראינו. אז אמרתי שאני חושב שחלק מהפצצות הוטלו מוקדם מדי ונפלו על מה שנראה כמו בסיס צבאי. הם לא אמרו דבר", סיפר בעבר לביטאון חיל-האוויר.

ב-40 השנים לאחר מלחמת העולם השנייה, הוא לא דיבר על החוויות הקשות שעברו עליו במהלכה. רק כאשר יצא לגמלאות, שבו המראות הקשים משנות הארבעים לרדוף אותו. "ככה זה במלחמה כל כך ארוכה", אמר לביטאון חיל-האוויר. "עם הזמן אתה מתחיל לחשוב על מה שקרה וזה מתחיל להשפיע עליך. בסופו של דבר, הדברים שאתה עושה נשארים איתך תמיד".

ב-4 בספטמבר 2003 הוזמנו אל ורעייתו יחד עם משלחת "עדים במדים" לטקס זיכרון במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו, כשמטס חיל-האוויר חלף בשמי המחנה. אתמול, כשהוא בן 92, הלך אל לעולמו.