פדרו גרנינג - סלו גולדפרב


קולונל לרגע - על יהודי נורבגי, גנרל נאצי וטריק אחד קטן


מאת סימון שכטר


היום, לפני 76 שנים, שוחררה אנטוורפן, עיר הנמל הגדולה של בלגיה. אבל השחרור לא הביא לפתיחת הנמל עצמו. ברשלנות המפקדים הבריטים, אזור שפך נהר השלדט(Scheldt) והאי ואלכרן (Walcheren) שבדרום הולנד - נותרו בידי הנאצים. כך נחסמה הדרך לים והנמל נשאר סגור. כעבור בנובמבר 1944 אל מידלבורג, בירת האי ואלכרן, התקרבה יחידה קטנה של הצבא הבריטי ובה טנק אחד ו-11 לוחמים. מפקדם היה פדרו גרנינג, לוחם נורבגי, ששמו האמיתי היה סלו גולדפרב. בן ליהודים שהיגרו מרוסיה, הוא גדל בברגן, בקרבת הפיורדים. כל מה שרצה מאז נעוריו - היה לצייר. הוא הצטיין בתחומו והספיק ללמוד בכמה בתי ספר לאמנות, לפני שפרצה המלחמה. אחרי שהנאצים כבשו את נורבגיה, הוא הצליח להימלט על ספינת דייג לסקוטלנד. שם התגייס לחטיבה הנורבגית והפך לאחד ממפקדיה המוכשרים ביותר.


באותו בוקר סגרירי של נובמבר 1944 הוא הוביל את היחידה שלו לתוך מידלבורג - כמעט במקרה. למרבה הפלא, הם עברו את הביצורים באין מפריע והמשיכו - עד שנכנסו לעיר עצמה. מפקד חיל המצב הגרמני, גנרל וויליאם דאסר, לא האמין למראה עיניו. הוא יכול היה לתת הוראה ל-2,000 החיילים שעמדו לרשותו - להשמיד את היחידה החצופה! אך האומץ של הלוחמים, ההפתעה שבהופעתם בחצרו האחורית וכמובן - המצב בחזית, גרמו לו לבחור במשא ומתן במקום בקרב. הגנרל הנאצי היה מוכן להיכנע, אך כשראה את דרגות הליוטננט של גולדפרב החמיץ את פניו. הוא לא יכול היה להיכנע למישהו בדרגה כה נמוכה. ״מה פתאום!״ - הזדעק סלו. -״זו רק הסוואה. אני בכלל קולונל.״ הגנרל הנאצי ביקש אישור מגבוה. גולדפרב יצר קשר עם המפקדה וביקש אישור מיוחד להזדהות כקולונל, שרק לצורך המבצע ענד דרגות ליוטננט. המפקדה הסכימה לטריק וכעבור שעה מידלבורג נכנעה. נמל אנטוורפן שוחרר ומעתה יכול היה לשמש את בעלות הברית במאמץ האחרון שנותר עד לניצחון.


אחרי המלחמה הפך סלו לאחד הקריקטוריסטים המפורסמים של נורבגיה. הוא בחר להעביר את ימיו במולדתו הקפואה והמרהיבה, על פני הצעה נדיבה של אולפני וולט דיסני.


מקורות