חיפוש לוחם א-ב

מוריס משה אברהם כהן

פרטים אישיים הדפסה

גנרל מוריס משה אברהם (מא קון) כהן
בן יוסף לייב הכהן
נולד ב: מנצ'סטר,אנגליה
שרות בצבא: סין
חיל מודיעין
תפקיד: קצין מודיעין
נפטר ב מנצסטר
ב: 07/09/1970

קורות חיים

נולד בשנת 1889 באנגליה, במשפחה יהודית דתית, שמוצאה מפולין. בנעוריו התחנך בבי"ס רפורמי, מאחר והיה נער בעייתי, נשלח לקנדה כדי למנוע את התדרדרותו לפשע. כאן התפרסם כמהמר, מבריח משקאות חריפים וצלף. פעם אף ירה בשני קאובוים שכינוהו "יהודי מלוכלך". היה ידוע בכינויו "כהן בעל 2 האקדחים". במהלך השנים התעשר מעסקי נדל"ן וקשר קשרים עם הקהילה הסינית בקנדה, דרכם הגיע לד"ר סון יאט סן, מנהיגה של סין החדשה.

שירת במלחמת העולם ה-1 ואח"כ בצבאו של הד"ר סון יאט סן, שהעניק לו דרגת קולונל ואף מינה אותו לשלישו ולשומר ראשו האישי, ובתוקף כך הציל מספר פעמים את חייו. ב-1925 לאחר מות סון ממחלת הסרטן, החל לעבוד בעבור שורה של מנהיגים סיניים-דרומיים ממפלגת הקוומינטנג, והכיר את צ'יאנג קאי שק, מנהיג סין שירש את סון, היכרות מינימלית, מכיוון שהוא התערה בחוגי המנהיגים הדרומיים, שלרוב התנגדו לדרכיו של צ'יאנג. הוא ניהל את תחום הביטחון אצל מעסיקיו, ורכש עבורם נשק וספינות-תותחים. לבסוף מונה לדרגת גנרל.

כאשר פלשה יפן לסין במלחמת סין-יפן השנייה ב-1937, היה נחוש להצטרף ולתרום לקרב. הוא אסף נשק בעבור הצבא הסיני ואף תרם לעבודת המודיעין הבריטית במסגרת מנהלת המבצעים המיוחדים. הוא הוכיח כי הכוחות היפניים משתמשים בגז רעיל כדי לקטול המוני סינים. הוא שהה בהונג קונג כאשר הכוחות היפניים תקפו שם בדצמבר 1941. הוא העלה את סונג צ'ינג-לינג ואת אחותה אי-לינג לאחד המטוסים האחרונים שיצאו מהמושבה הבריטית.

הוא נשאר להילחם, וכאשר נפלה הונג קונג חודש לאחר מכן ונכבשה על ידי היפנים, נכלא במחנה האסירים סטנלי. שם סבל ממכות קשות מידי היפנים, ושם נותר עד ששוחרר במסגרת עסקת חילופי אסירים בשלהי 1943.

בשלהי שנת 1944, חזר לקנדה אך ב-1956 חזר להונג קונג ואף ניסה לתווך ולפייס בין סין העממית לטייואן, אך ללא הצלחה. היה החבר הזר היחיד במפלגת הקואומינטנג ששלטה אז בסין. נפטר ב-1970 ונקבר בבית הקברות היהודי במנצ'סטר.