חיפוש לוחם א-ב

מנוליס ארוך

פרטים אישיים הדפסה

מנוליס ארוך
בן יוסיף
נולד ב: סלוניקי,יוון
ב: 01/01/1914
שרות בצבא: יוון
חיל רפואה
תפקיד: רופא
מחתרת: יוון
נפטר ב אתונה, יוון
ב: 01/11/1997

קורות חיים

נולד בסלוניקי בשנת 1914, למשפחה מסורתית. אביו נפטר כאשר היה ילד. למד בבית ספר יסודי יהודי, "אליאנס", ולאחר מכן סיים תיכון בסלוניקי. מיד כשסיים תיכון, למד רפואה באוניברסיטה של אתונה.

לאחר שסיים את הכשרתו כרופא, גויס לצבא היווני, לפני פרוץ הקרבות עם האיטלקים בגבול אלבניה. הוצב לשרת בבית החולים של הארמיה השלישית של צבא אתונה, תחילה בסלוניקי ולאחר מכן באתונה. לאחר הכיבוש הגרמני ופירוק צבא יוון חזר לסלוניקי, שם החל לעבוד בבית החולים הציבורי שבעיר.

במהלך עבודתו בא במגע עם חיילי הכיבוש הגרמני ולא יכל לשאת זאת. עבר לאתונה ועד מהרה מצא עצמו בתוך תא של המחתרת הקומוניסטית (EAM), יחד עם עוד חברים יהודיים. היה מעורב בין השאר, בפעילות של המחתרת להברחת הרב הראשי של אתונה, הרב אליאס ברזילי, מהעיר. עד מהרה עזב גם הוא, את אתונה והצטרף לזרוע הלוחמת של המחתרת (ELAS). התמנה לרופא של הגדוד ה 34 של המחתרת, וכבר מההתחלה הוכיח את אומץ ליבו בקרבות בו השתתף הגדוד. היה אחד הרופאים העסוקים ביותר במחתרת. הגדוד שלו סבל מאבדות כבדות. (כ 80 הרוגים ומספר כפול של פצועים).

 לאחר המלחמה חזר לאתונה ויחד עם עוד רופאים יהודיים ייסדו  אגודה לעזרה חברתית, לטיפול בחולים חסרי כל, במיוחד בילדים. בשנת 1952 התחתן עם לילי לבית פרדו מהעיר סלוניקי . נולדו להם שתי בנות.

 נפטר באתונה בנובמבר 1997.