חיפוש לוחם א-ב

יעקב גוטפרוינד

פרטים אישיים הדפסה

יעקב (אלבין) גוטפרוינד
נולד ב: פולין
תפקיד: לוחם מחתרת
מחתרת: בלגיה
פרטיזנים: בלגיה

קורות חיים

נולד בפולין. בספטמבר 1938 נמלט לבלגיה, לאחר 14 שנות פעילות מהפכנית במסגרת התנועה הקומוניסטית. בתחילת 1942, על רקע אירועי המלחמה, החליט להקים את הקבוצה הראשונה של פרטיזנים יהודים בבריסל. עד סוף המלחמה הוביל את הפלוגה שפעלה בלב העיר בריסל בפעולות מזוינות נגד הכובש הנאצי ובפרט להצלת יהודים. המאבק של פלוגת הפרטיזנים היהודים בבריסל התאפיין במלחמה במלשינים ובמשתפי פעולה יהודים. פעילותם כללה שריפת רשימות של יהודי בריסל על מנת למנוע את תפיסתם ושליחתם למחנות השמדה. בשנת 1943 מונה למפקד גדוד פרטיזנים אשר פעל, בין השאר, באיסוף מודיעין, בקיום קשר בין הפעילים במאבק בנאצים, בניהול מעבדה לחומרי נפץ ובאספקתם ללוחמים. 

באפריל 1943 נפצע בפעולה שעליה פיקד, נעצר על ידי הגסטאפו ואושפז בבית החולים תחת משמר כבד. יומיים לאחר פציעתו חולץ מבית החולים במבצע מורכב על ידי חבריו הפרטיזנים.

עם תום המלחמה, נשא לאישה את חברתו למחתרת - שרה פלזנשטיין. לשניים נולדה בת אחת – מלה גוטפרוינד-מאיר. בשנת 1957 עלו לישראל והתיישבו בירושלים. 

על קורותיו במחתרת הבלגית כתב את הספר : "ראשיתה של תנועת ההתנגדות היהודית בבלגיה" J. Gutfreind, "The Jewish Resistance Movement in Belgium