חיפוש לוחם א-ב

מוריס ברג

פרטים אישיים הדפסה

מוריס (מו) ברג
בן ברנרד ורוז
נולד ב: ניו יורק,ארצות הברית
ב: 02/03/1902
שרות בצבא: ארצות הברית
חיל מודיעין
יחידה: OSS
תפקיד: קצין מודיעין
עיטורים: מדליית החירות האמריקאית
נפטר ב בלויל, ניו ג'רסי
ב: 29/05/1972

קורות חיים

נולד לרוז וברנרד ברג, ב-2.3.1902, בניו יורק, ארצות הברית. בהיותו בביה"ס התיכון בניו ארק שבמדינת ניו ג'רזי, שיחק בייסבול ונבחר כ'אול אמריקן' בבייסבול בתיכונים. נחשב לגאון בכל המקצועות ההומניים, אוניברסיטת פרינסטון הציעה לו מילגה אקדמאית ומילגת בייסבול. באוניברסיטה הוא הגיע למעמד של "אול אמריקן" וסיים את המכללה בציונים מצוינים במחלקה לשפות, שם היה ידוע כגאון לינגוויסטי. למד בפרינסטון, היה הסטודנט הראשון במקצועות ההומניים שנרשם לקורס "קוואנטום" בפיסיקה, וסיים את הקורס עם ציון A . הוא היה מבקר קבוע במשרדו של אלברט איינשטיין, אתו היה משוחח על גיאומטריה "אוקלידית" ופיסיקה גרעינית. אחרי שסיים את לימודיו עלה בו הרצון ללמוד בפאריס. כדי לממן את לימודיו חתם כמקצוען בקבוצת ברוקלין דודג'רס המפורסמת. בחודשי הפגרה סיים בהצטיינות את אוניברסיטת סורבון הצרפתית והיוקרתית עם תואר נוסף בלטינית. הפך לשחקן מקצועי ושיחק בנבחרות שונות. במסגרת ביקור מקצועי ביפאן, שערך בשנת 1934 יחד עם מספר כוכבי בייסבול אמריקאים אחרים, צילם מתקנים צבאיים שונים ביפאן לבקשת גורמי מודיעין אמריקאיים.

ב-1943 הצטרף ל-OSS והוצנח לתוך יוגוסלביה, כדי לעמוד מקרוב אחר יכולות המחתרת המקומית ובעיקר זו של טיטו להלחם מול הגרמנים ולקבוע את מידת הסיוע שיש להגיש לה. כן הוחדר לנורבגיה במסגרת המאמץ לאתר ולהשמיד את מפעל המים הכבדים, בעזרתו ניסו הגרמנים לפתח נשק גרעיני ואף חשף מרכז מחקר גרעיני בדואיסבורג בגרמניה, שהופצץ בדומה למפעל בנורבגיה. בהמשך עבר לתחנת ה-OSS בשוויץ, שם עבד יחד עם אלן וו. דאלס Allen W. Dulles, ראש התחנה דאז, שהתפרסם מאוחר יותר כמנהל ה-CIA. בתקופה זו נפגש עם מדען הגרעין הגרמני ורנר הייסנברג Werner Heisenberg, ממנו למד כי גרמניה מפגרת אחרי ארה"ב בתכנית הגרעין שלה, מידע שהתקבל בוושינגטון ע"י הנשיא רוזבלט בהערכה רבה. בשנים 1945-1944 בילה לא מעט על אדמת גרמניה, תוך סיכון אישי גבוה ביותר, בעיקר בשל היותו יהודי, במאמץ להביא ללכידתם של מדעני הגרעין הגרמנים ע"י כוחות צבא ארה"ב, לפני שהכוחות הסובייטים יגיעו אליהם.

בסיום המלחמה ויתר על עיטור שרצו השלטונות להעניק לו- Medal of Merit, שהוא העיטור הגבוה ביותר הניתן לאזרחים על תרומתם למאמץ המלחמתי. לאחר המלחמה עבד עבור נאט"ו (NATO) וה-CIA בשנות ה-50 וה-60, גם כן במשימות מודיעין, שהיו קשורות במעקב אחר התקדמות פרויקט הגרעין הסובייטי.

נפטר ב-29.5.1972  בבית חולים בניו ג'רזי. אפרו, שהובא לארץ, ע"י אתל אחותו, פוזר בהר הצופים בירושלים.