חיפוש לוחם א-ב

שמואל גודר

פרטים אישיים הדפסה

מאיור שמואל (מולה) גודר (גורודצקי)
בן דוד ובתיה
נולד ב: מישקביץ,בלארוס
שרות בצבא: פולין
חיל תותחנים
יחידה: חטיבת תותחי הוביצר ה-3
עיטורים: עיטור לנין
נפטר ב 07/07/1989

שנות פעילות

פעילות במלחמת העולם השנייה

  • 1941-1945 לנינגרד, ורשה, ברלין, מאיור

פעילות בשירות צה"ל


דרגה: תא"ל
  • 1948-9 - מלחמת העצמאות
  • 1956 - מלחמת סיני
  • 1967 - מלחמת ששת הימים
  • 1973 - מלחמת יום הכיפורים

קורות חיים

נולד בשנת 1917 בכפר מישקביץ שליד ברסט-ליטובסק שבבלארוס. בצעירותו היה פעיל בתנועת "החלוץ" והיה חבר בהכשרת "בורוכוב". ב-1937 נעצר על ידי שלטונות פולין בהאשמה של פעילות קומוניסטית.

לאחר שנכבש אזור הולדתו על ידי ברית המועצות כחלק מהסכם ריבנטרופ-מולוטוב, גויס לצבא האדום ושירת בחיל התותחנים הסובייטי. לחם בחזית פינלנד במלחמת החורף. במלחמת העולם השנייה לחם בעת המצור על לנינגרד. בתפקידו האחרון היה עוזר ראש מטה של רגימנט מרגמות. בשנת 1944 עבר לשרת בצבא הפולני העממי שאורגן בברית המועצות ומונה לתפקיד סגן ראש מטה של חטיבת תותחי הוביצר ה-3. בשורות הצבא הפולני השתתף בשחרור ורשה ובכיבוש ברלין. את המלחמה סיים בדרגת מאיוֹר, וזכה ל-22 עיטורים ומדליות סובייטיים ופולנים, בהם עיטור לנין, העיטור הגבוה ביותר ו3 עיטורי המלחמה הפטריוטית הגדולה.

לאחר המלחמה כיהן כראש מטה האחראי על מחוז בשטחים הגרמניים הכבושים. הוא סייע לתנועת הבריחה ולאנשי ההגנה באירופה.

בשנת 1947 עלה ארצה והתבקש להקים את הגדוד הראשון של המרגמות הכבדות. במלחמת העצמאות נשלח לפקד על כוחות התותחנים בחזית הצפון ובין השאר הדף את ניסיון הפלישה הסורי לאיילת השחר תוך שימוש בתותחי נפוליאונצ'יק‏. בתום המלחמה הועבר לפקד על יחידת תותחנים בפיקוד המרכז. ב-1950 סיים קורס מפקדי גדודים ובסוף אותה שנה עד 1954 כיהן כמפקד חטיבה 7 ובסיום תפקידו יצא להשתלמות שריון בצרפת. לאחר שובו מונה לסגן מפקד גייסות השריון ולמפקד חטיבת עודד.

במלחמת סיני פיקד על חטיבת חי"ר במילואים, חטיבה 10. ב-30 באוקטובר, נצטוותה החטיבה לתקוף את המתחם המצרי המבוצר באום כתף. דיין נכנס לעימות עמו ומפקדת החטיבה, שטענו כי אינם מסוגלים לכבוש בלילה את המוצבים המצריים הממוקשים וערוכים להגנה, זאת בשל גילם המבוגר, עייפותם, וחוסר אימונם של הלוחמים, בעיות אספקה ותחזוקת ציוד ועוד. אף על פי כן נתן דיין פקודה לכבוש את המתחם בהקדם האפשרי. התקפת החטיבה על אום כתף נכשלה. ביום למחרת, ה-31 באוקטובר ערכו הרמטכ"ל משה דיין ואלוף פיקוד הדרום אסף שמחוני סיור בגזרת החטיבה ובחנו את הכנותייה לקראת המתקפה. על פי התרשמותם, לא נערכה החטיבה כראוי והגדודים לא קודמו לעמדות התקיפה בזמן‏‏. בהמלצת האלוף שמחוני אישר דיין את העברתו מהפיקוד על החטיבה.

לאחר המלחמה מונה למפקד חטיבה 27, וב-1960 למפקד הגמ"ר (הגנה מרחבית) בפיקוד המרכז. ב-1964 מונה לראש הג"א תפקיד בו כיהן במהלך מלחמת ששת הימים. ב-1969 הועלה לדרגת תת-אלוף ומונה לנשיא בית הדין הצבאי לערעורים. בתפקידו האחרון בצה"ל שימש כמזכירו הצבאי של נשיא המדינה אפרים קציר בעת מלחמת יום הכיפורים.

נפטר בשנת 1989.