חיפוש לוחם א-ב

רולף נוסקווית

פרטים אישיים הדפסה

רולף נוסקווית (נוסקוביץ)
בן חיים ומלכה
נולד ב: קמניץ,גרמניה
ב: 19/06/1919
שרות בצבא: בריטניה
חיל מודיעין
יחידה: בלצ'לי פארק
תפקיד: מפענח צפנים
נפטר ב אנגליה
ב: 03/01/2017

קורות חיים

נולד ב-1919 בעיר קמניץ בגרמניה למלכה (לבית גינסברג) וחיים נוסקוביץ' בעלי מפעל טקסטיל, אשר היגרו מלודז' בפולין בשל האנטישמיות שחוו מצד שלטונות האימפריה הרוסית. ב-1932, לאחר התחזקות המפלגה הנאצית בגרמניה ובעקבות קשיים כלכליים, הגרו שוב - לבריטניה, עם ילדיהם, רולף ואחותו אלכסנדרה, שם הקימו מפעל לגרביים ולהלבשה תחתונה באזור דרבישייר. אביו, חיים, שבגרמניה נקרא היינריך, אימץ את השם צ'ארלס-הנרי ואת שם המשפחה שינה מנוסקוביץ' לנוסקווית'.

כשפרצה מלחמת העולם השנייה היה רולף סטודנט למתמטיקה בטריניטי קולג' של אוניברסיטת קיימברידג'. כמו כמה מחבריו לספסל הלימודים, גם הוא ניסה להתקבל לשירות ב"בלצ'לי פארק", ולהירתם למאמץ של בעלות הברית לפצח את צופן האניגמה.

בגלל מוצאו הגרמני נדחתה בקשתו ואולם בהמשך, ב-1941, כשהיה בן 22, הוא קיבל אישור להצטרף ליחידה.

הוא עבד ב"בקתה 8", באחוזת בלצ'לי פארק, בו  בוצעה העבודה על הצפנים של הצי הגרמני, תחת המתמטיקאי אלן טיורינג.

עבודתם נשאה פרי. הצוות בו עבד השיג את פריצת הדרך המתמטית שאיפשרה לפצח את צופן האניגמה של הצי הגרמני ולצותת לשדרים של האויב. בכך, כפי שנכתב בספרי ההיסטוריה, תרמו אנשי היחידה לקיצור התמשכותה של המלחמה בזמן שמוערך כבין שנתיים לארבע שנים, ולהצלת חיים אדם רבים. 

אחד השדרים שפיענח בישר על אסון הטבעת אוניית המעפילים סטרומה שאירע ב-1942. רק אדם אחד מבין 800 הפליטים היהודים שהיו על סיפונה, בדרכם מרומניה לארץ ישראל, ניצל. ב-1944 הוא פיענח שדרים הקשורים לפלישה לנורמנדי וכן הודעות, שהתבררו כשגויות, על התנקשות מוצלחת בהיטלר, במסגרת "קשר העשרים ביולי". בין לבין, הוא נתקל בדיווחים על הפתרון הסופי, שהיו עבורו, בתור יהודי, קשים במיוחד לקריאה.

אחרי המלחמה נישא לאנטה גרינבאום, יהודיה-גרמניה, שהגיעה לבריטניה במלחמה עם הקינדרטרנספורט. לגמרי במקרה, אביה, פרנץ גרינבאום, היה הפסיכיאטר שטיפל בטיורינג, בטרם התאבד.

תחילה המשיך לפענח צפנים בשירות הבריטים, הפעם תחת  GCHQ, יורשו של "בלינצ'לי פארק", שם עסק, בין היתר, בפיענוח שדרים מיפן ומיוגוסלביה.

אחר כך הצטרף למפעל הגרביים וההלבשה התחתונה של אביו, "צ'רנוס", ובהמשך, אחרי מות אביו, מונה למנהלו.

הוא מת בתחילת ינואר בבריטניה, מותיר את אשתו אנט, בנם אדריאן ושני נכדים.