חיפוש לוחם א-ב

ז'ק יעקב אהרנקרנץ

פרטים אישיים הדפסה

ז'ק יעקב אהרנקרנץ
בן ירחמיאל וסבין
נולד ב: סושוסטוב,פולין
ב: 18/03/1903
שרות בצבא: ארצות הברית, צרפת
שרות במחתרות: צרפת
מחתרת: צרפת
נפטר ב אילת ,ישראל
ב: 01/01/1977

קורות חיים

ז'ק נולד בסושוסטוב (Suchostov ), פולין ,במרץ 1903 , להורים ירחמיאל וסבין אהרנקרנץ .כשהיה בן 3 המשפחה עברה לוינה ,אוסטריה .למד בבית ספר אוסטרי ודיבר גרמנית על בוריה במבטא וינאי . בגיל 16 ,בתום מלחמת העולם הראשונה ,החליט לעזוב את וינה עם חבר .הלכו ברגל כל הדרך לפריז .כאן החל לעבוד בצביעת בניינים .כך למד מהר צרפתית וכן קיבל הסמכה של צבעי מוסמך .בפריז הכיר את ז'רמן (גיטלה) לבית ליבר, ובשנת 1930 הם התחתנו .נולדו להם 5 ילדים, 3 נפטרו לפני המלחמה ובן נוסף נפטר אחריה . ז'ק וז'רמן הקימו וניהלו עסק גדול לעיצוב אופנה .

ז'ק התגייס לצבא הצרפתי בראשית 1939 ,וז'רמן שנותרה לבדה עם 2 ילדים קטנים ועסק שצריך לעבוד, החליטה למסור את הילדים הקטנים לאומנת שטיפלה וגידלה אותם .לאחר הכיבוש הגרמני ניסתה האם להסתתר והאומנת הסכימה לשמור על הילדים .מזלה של ז'רמן לא שפר עליה והיא נתפסה יחד עם אחותה ,ונשלחה דרך מחנה הריכוז בדארנסי לאושוויץ ושם נרצחה. בגלל חשש שתתגלה יהדותו של הבן , הוא הוברח ע"י המשפחה האומנת והוסתר עד לסוף המלחמה באזור החופשי בדרום צרפת .הבת הקטנה ,ליזט , נותרה אצל המשפחה האומנת ששמרה עליה עד לסוף המלחמה . על מעשה זה של המשפחה האומנת היא קיבלה את התואר "חסידי אומות עולם" מיד ושם .

ז'ק הוכשר בצבא כלוחם ונשלח לחזית אל מול הגרמנים שתקפו את צרפת .לאחר כניעת צרפת , ז'ק וחבריו נפלו בשבי הגרמני . ז'ק שהיה אמיץ מאוד ,החליט לברוח אך נתפס לאחר זמן קצר . כעונש נשלח לכלא באוסטריה .הכליאה הייתה בתנאים קשים ביותר ,וכתוצאה קפאו רגליו .כשראו הגרמנים שהוא פגוע קשה החליטו לשחררו .עזרה לכך גם השפה הוינאית שהייתה שגורה בפיו . ז'ק חזר לצרפת ,וכחייל קיבל טיפול רפואי מיוחד לרגליו . בגלל כוח הרצון החזק הצליח להתאושש ולהחלים לחלוטין . הצליח בעזרת מסמכים מזוייפים לעבור לאזור החופשי בדרום צרפת ולהצטרף למחתרת הצרפתית שפעלה במקום .כאן התגלו במהרה הכישורים המיוחדים של ז'ק ( שפה ואומץ לב ) .בתיאום עם בנות הברית , הוחלט להכשירו כמרגל ולהחדירו בראש קבוצה של רשת מרגלים לספרד ,דרך הרי הפירנאים . ז'ק הגיע למדריד כשהוא מזוהה כאיש עסקים אוסטרי .הצליח להתידד עם בכירים בעיר ,ביניהם מפקד המשטרה .הוא הצליח להעביר הרבה ידיעות בעזרת מכשיר קשר לבנות הברית .ז'ק ורשת הריגול שלו הצליחו לפעול כ 9 חודשים עד שנתפסו ע"י השלטונות הספרדיים . הקבוצה עברה עינויים קשים אבל לא מסרו שום מידע .כל חברי הרשת נדונו למוות .לאחר שישבו בכלא 8 חודשים ,הסכימו הספרדים לבצע החלפת שבויים/ אסירים עם האמריקאים . הצבא האמריקאי סיים לכבוש את אלג'יר (נובמבר 1942 ) ובמהלכו נפלו בשבי האמריקאי קצינים גבוהים של הצבא הגרמני . וכך בוצעה החלפת שבויים ,5 צרפתים ובראשם ז'ק ,שריגלו לטובת בנות הברית , תמורת 7 קצינים גרמניים בכירים . האמריקאים שלחו את ז'ק וחבריו לאלג'יר .כאשר גילו את כישוריו של ז'ק החליטו לגייסו לצבא האמריקאי ביחידת קומנדו .עבר אימונים והכשרה כלוחם קומנדו כולל קורס צניחה .השתתף בפלישה האמריקאית לצרפת בשנת 1944 והשתתף בכיבוש פריז. על כל פעולותיו בצבא הצרפתי , המחתרת הצרפתית, הריגול לטובת בנות הברית וכן על השתתפותו כחייל אמריקאי בלחימה , קיבל ז'ק למעלה מ 10 מדליות ועיטורים . שוחרר מהצבא האמריקאי במאי 1945 וחזר לפריז . הצליח למצוא את בתו ובנו שהוסתרו במהלך המלחמה .התחתן מחדש בשנת 1947 עם לינה , בחורה נוצרייה שעברה גיור . עלו לארץ ביולי 1950 ,גרו בתל אביב ,הרצליה ולבסוף אילת , שם עבד בסולל בונה כראש צוות של צבעים .יצא לפנסיה והקים באילת מועדון קשישים .נפטר באילת בשנת 1977 .