חיפוש לוחם א-ב

יקותיאל אדלר

פרטים אישיים הדפסה

יקותיאל (קתיל) אדלר
בן יעקב ובלה
נולד ב: וורשה,פולין
ב: 09/09/1921
שרות בצבא: ברית המועצות, פולין
נפטר ב קרית ביאליק, ישראל
ב: 01/01/2004

קורות חיים

נולד לבלה ויעקב אדלר, ב-9.9.1921 בוורשה, פולין. למד בנעוריו בחדר, בית ספר יסודי ולאחר מכן למד את מקצוע השרברבות. למרות שלא למד בתיכון היה נער נבון שאהב לקרוא עיתונים ולהיות מעודכן במצב הפוליטי. אחרי הכיבוש הגרמני את פולין נתפס ע"י הגרמנים לעבודות שונות והחליט לברוח מזרחה לרוסיה. ניסה לשכנע את אביו לברוח יחד אתו אבל לא נענה. החליט לברוח לבד ולאחר תלאות וסיכונים רבים הגיע לעיר קובל שבאוקראינה, שם הצטרף לאחיו הגדול שגר בעיר. אחיו, יחד עם עוד פעילים פולנים, החליט להתנדב לשנת עבודה בסיביר והוא הצטרף לקבוצה.
לאחר כשנה, אחיו חזר לאוקראינה ואילו הוא נשאר בעיר איוונובו, שם עבד כעוזר למנהל בית המרחץ בעיר. ממכתב שקיבל ממשפחתו בוורשה הבין שמצבם בכי רע, וחיפש דרכים לחזור לפולין לעזור למשפחה. הסתובב בתחנת הרכבת על מנת למצוא רכבת למערב, אך מיד נחשד ונעצר ע"י המשטרה בחשד שהוא מרגל. ישב בכלא 3 חודשים עד אשר השתכנעו חוקריו שהוא לא אשם. לאחר שחרורו גוייס כאזרח זר לגדודי עבודה של הרוסים.
ברגע שהתאפשר גיוס של אזרחים פולנים, הצטרף לצבא האדום. הוכשר כלוחם וצורף לארמיה הפולנית הראשונה. הגיע לדיביזיה השלישית והועבר לפלוגה שצויידה ברובים נגד טנקים (ררנ"ט). השתתף עם יחידתו בשחרור העיר וורשה והתקדם עד לנהר האלבה בסוף המלחמה. המשיך לשרת עוד כשנה בצבא הפולני שלחם נגד מחתרות אנטי קומוניסטיות.
בשנת 1946 השתחרר מהצבא והקים, יחד עם חברים, קיבוץ בעיר נובה רודה במטרה להתארגן לעליה לארץ. באחת מפעילותיו בעיר לובלין פגש את ציפורה לבית טרוסט. הוא נבחר להוביל רכבת של מאות פליטים יהודיים, ובהם משפחתה של ציפורה, מפולין ועד לוינה. כאן הצטרף למשפחתה של ציפורה ששהתה במחנה עקורים ליד זלצבורג. לאחר מספר חודשים התחתן עם ציפורה ונולדה להם במחנה בת.
המשפחה שהתה במחנה זה עד לסיום מלחמת השחרור בארץ. עלו לארץ, שהו תחילה במעברה ליד חדרה ולאחר מכן עברו לצפת, שם נולד למשפחה בן נוסף. תחילה עבד בעבודות יזומות וזמן קצר לאחר מכן התקבל לעבודה בחברת מ.ע.צ. שם עבד בסלילת כבישים. עבד בחברה במשך 38 שנים עד שפרש לגימלאות כמנהל עבודה בשנת 1986. כאשר עזבו ילדיו את הבית עבר עם אשתו לגור בקרית ביאליק.
כל חייו חיפש מידע על משפחתו ועל משפחת אחיו הגדול, אך לא מצא דבר. רק לקראת סוף ימיו מצא בספר רוסי את שם אחיו עם ציון של "נהרג במלחמה" בשורות הצבא האדום, ללא שום פרטים.
נפטר ונקבר בקרית ביאליק בשנת 2004.