חיפוש לוחם א-ב

טדי איתן

פרטים אישיים הדפסה

קפטן טדי איתן (דיפרה)
נולד ב: קמבריי,צרפת
ב: 24/10/1912
שרות בצבא: צרפת
חיל רגלים
יחידה: צבא צרפת החופשי
נפטר ב צרפת
ב: 30/12/1971

שנות פעילות

פעילות בשירות צה"ל

חיל: חיל רגלים
יחידה: הקומדו הצרפתי
דרגה: רס"ן
  • - שחרור באר שבע ומרחבי הנגב - מפקד הקומנדו הצרפתי - אות מלחמת העצמאות

קורות חיים

נולד ב-24 אוק' 1912 בקמבריי שבצפ' צרפת כקתולי. לאחר סיום לימודיו בבי"ס תיכון המשיך ללמוד בקולג' בפריס וכשסיים תכנן לפתח קריירה במנהל הקולוניאלי. לאחר נפילת צרפת, כששהה בקונגו הבלגית, יצר קשר עם השלטונות הבריטים והצטרף לצבא צרפת החפשית. הוצב באחד הגדודים האפריקאים, עימו נלחם בסוריה ושם גם נפצע. קודם לדרגת סגן ועבר להלחם בחזית לוב ואח"כ בתוניסיה. הצטיין בקרבות וקיבל מספר אותות הצטיינות. ב-1943 התמנה למזכירו של המושל הכללי של אלג'יריה. ב-1944 לחם במסגרת הקרבות לשחרור צרפת וסיים את המלחמה בדרגת סרן.

ראה בערבים אויבי צרפת, ולכן החליט להתנדב בשנים 1948-1949 להלחם כנגד הערבים, במסגרת צה"ל במלחמת העצמאות. התגייס להגנה בצרפת ועבר קורס, למרות נסיונו הצבאי הרב. קיבל שם עברי- טדי איתן והתמנה למפקד היחידה הצרפתית של הגח"ל בדרגת רס"ן, שהשתתפה בקרבות לשחרור באר שבע. יחידה זו נקראה יחידת "הקומנדו הצרפתי" וכללה 65 לוחמים ועוד מספר אנשי סיוע ומנהלה. מרבית אנשיה היו קצינים יוצאי המחתרת היהודית בצרפת. היחידה צורפה בספט' 1948 לחטיבת פלמ"ח נגב (חט' 12) והשתתפה בקרבות באיזור רפיח, כיבוש באר שבע וגבעה 13 ליד ביר עסלוג', אותה החזיקו כנגד התקפות נגד של הצבא המצרי, שהיה בעל עדיפות בכוחו. רבים מחברי היחידה נהרגו או נפצעו.

לאחר המלחמה חזר לצרפת ומילא שורה של תפקידים בכירים בממסד ובכלל זה יועץ לשר ההגנה הלאומית ולמזכיר המדינה לעניני מושבות. שהה תקופה מסויימת בהודו סין וכן שימש יועץ לממשלות של מושבות צרפתיות שונות לשעבר ובכללן לנשיא חוף השנהב- הופואה בואני. שמר על קשר עם חבריו לנשק בארץ וכתב ספר על היחידה וקורותיה. קיבל עיטורים שונים ובכלל זה ממשלת חוף השנהב וכן את עיטור Order de Liberation. ב-30 דצמ' 71 נהרג בתאונת דרכים בצרפת.