חיפוש לוחם א-ב

קלמן מאושוביץ שור

פרטים אישיים הדפסה

סרזנט קלמן מאושוביץ שור
נולד ב: אנטלייפטה ,ליטא
ב: 01/01/1917
שרות בצבא: ברית המועצות
חיל תותחנים
יחידה: הדיביזיה הליטאית 16
תפקיד: מפקד צוות תותח
עיטורים: גיבור ברית המועצות, עיטור לנין, עיטור הדגל האדום ועיטור הכוכב האדום
נפטר ב ראשון לציון
ב: 15/03/2003

קורות חיים

נולד ב-1917 בעיירה אנטלייפטה שבליטא. למד בחדר ובגיל 12 עבר ללמוד בישיבת פוניבז', בה שהה 3 שנים. אביו לא יכול היה לממן את לימודיו והוא נאלץ לחזור הביתה, כדי לעבוד ולסייע לפרנסת המשפחה. ב-1939 גוייס לצבא הליטאי והוצב בפלוגת אופניים. לאחר סיפוח ליטא ע"י בריה"מ הוצב ביחידת ארטילריה, אך שוחרר ב-1941 וחזר לביתו.

עם פרוץ המלחמה ברחו הוא ואחותו, כשהוריו נשארים יחד עם ילדיהם הצעירים במקום מגוריהם. לאומנים ליטאים הרגו את אחותו והוא הצליח להנצל ולברוח לרפובליקה האוטונומית הצ'ובאסית והחל לעבוד שם באחד הקולחוזים. בחורף הרחיק בנדודיו עד בוכרה וגם שם עבד באחד הקולחוזים.

במאי 1942 התייצב בדיביזיה ה-16 הליטאית, בה רבים מהלוחמים היו יהודים. הוא הוצב כתותחן בגדוד הארטילריה של חטיבת חי"ר 249. כבר בקרב הראשון של הדיב' בפב' 1943, מדרום מערב לאורל הצליח להשמיד תותחי אויב ולהניס כח גרמני. בהמשך השתתף עם יחידתו בקרבות קורסק ובשחרור בילורוסיה. בנובמבר אותה שנה הצליח להשמיד תומ"ת מדגם פרדיננד ופגע בעמדות גרמניות נוספות ועל כך זכה בעיטור הדגל האדום. בהמשך השתתפה הדיביזיה שלו בשחרור עיר הולדתו ואז למד על רציחת הוריו, קרובי משפחתו ויהודים רבים אחרים ע"י הגרמנים ועושי דברם הליטאים הלאומנים. בקרבות הקשים שליד שאווליי באוג' 1944 הצליח לפגוע במספר טנקים גרמנים ולהרוג כמאה מחייליהם. בקרב זה גם נפצע ופונה לאחור. על אומץ ליבו ולחימתו עוטר כגיבור בריה"מ. לאחר החלמתו חזר לדיביזיה והשתתף בשחרור לטביה. נפצע פעם נוספת ואושפז. השתחרר מן הצבא בסיום המלחמה והתיישב בוילנה. ביום השנה ה-30 לנצחון ב-1975 קיבל את עיטור הכוכב האדום.

עלה לארץ ב-1979 בעקבות שתי בנותיו ומשפחותיהן שעלו קודם לכן.