חיפוש לוחם א-ב

יורי אמברמוביץ שנדלוב

פרטים אישיים הדפסה

ליטננט יורי אמברמוביץ (אידל) שנדלוב
נולד ב: נובו-בליצה,בלארוס
ב: 15/03/1923
שרות בצבא: ברית המועצות
חיל רגלים
יחידה: רגימנט 674, דיביזיה 150
תפקיד: מפקד פלוגה
עיטורים: גיבור ברית המועצות
נפל בקרב ב ברלין
ב: 16/04/1945

קורות חיים

נולד ב-15.3.1923  בנובו-בליצה שבבילורוסיה. ב-39 סיים את ביה"ס התיכון היהודי ולמד שנתיים במכון להכשרת מורים בגומל, אותו סיים חודש ימים לפני פרוץ המלחמה ברוסיה.

עם פרוץ המלחמה גויסו הוא, שני אחיו ואחותו ל"צבא האדום". תחילה שירת כאיש מודיעין ונשלח לאסוף מידע מאחורי קוי האויב וחזר למטרה זו לעירו גומל לבוש כאזרח והביא משם מידע חשוב. בדרכו חזרה נעצר ע"י סיור גרמני, שאת אנשיו הצליח לחסל ולחזור בשלום ליחידתו. 

בסוף שנת 1942, בעת שפעל עם צוותו בעורף האויב, ראה שיירה גרמנית ובה כ-40 כלי רכב עמוסי נשק מתכוננת לתנועה. מאחר ולא היה בידו זמן להתריע על כך ליחידתו החליט לפעול ולהציב מארב לכח ויחד עם אנשיו פגע קשות בשיירה, הרג רבים מאנשיה והשאר ברחו, כשהם משאירים מאחוריהם אמל"ח רב. על מבצע זה זכה בעיטור הדגל האדום. לאחר מכן נשלח לקורס קצינים וחזר ליחידתו, הצטיין בקרבות ואף זכה בעיטורים נוספים.

בפברואר 1945 פיקד על פלוגת חי"ר ברגימנט 674, דיביזיה 150, קורפוס 79, ארמיית הסער 3, החזית הבלארוסית הראשונה, והיה בין הראשונים לצליחת נהר האודר ולהלחם באויב שהיה ערוך בגדתו המערבית.

באחת ממתקפות הנגד הגרמניות כותר יחד עם עוד שניים מחייליו שנהרגו. הוא נלחם נגד החיילים הגרמנים בכידונו עד שהוכרע גם הוא ע"י כדור שפגע בראשו. הכח הסובייטי שהגיע מאוחר יותר למקום מצא את גופתו וסביבה 48 גוויות של חיילי אויב.

על מעשה גבורה זה קיבל לאחר מותו את עיטור גיבור ברית המועצות, עם עיטור לנין. משפחתו גרה לאחר המלחמה בגומל, בה נקרא אחד הרחובות על שמו.